Arhiva | 2:50 pm

Instituția dansului nostru popular

5 iun.

Pe când eram adolescentă, părinții, și în special tata, obișnuiau să mă antreneze în diverse activități pe care el le considerau folositoare pentru formarea mea. Mai ales în timpul vacanțelor școlare, în care eu nu aveam voie să stau degeaba, să mă uit la televizor sau să ies în oraș cu prietenii, tata se ținea de capul meu, nelăsându-mi răgaz pentru distracții pe care el le considera inutile. Lucru care mă înfuria de-a binelea. În schimb, mă simțeam egală cu el, atunci când îmi cerea opinia sau, și mai bine, ajutorul. Într-o vacanță de vară i-am tradus o colecție de articole apărute în presa franceză despre Ansamblul Joc, revenit dintr-un turneu internațional. Tata tocmai scria o carte despre conducătorul Ansamblului Joc, Vladimir Curbet, și avea nevoie de cât mai multe citate referitoare la acel turneu. Îmi aduc aminte că am fost indignată, citind, printre zecile de articole bine documentate, și unele conținând epitete care sugerau că am fi un ”popor slav”. Nu-mi amintesc citatul cu precizie, țin minte doar că se făcea referire la culoarea albastră a ochilor dansatorilor noștri și nu cred că sugestia se referea la altceva, atunci când autorul scria cu încântare despre ”les reflets bleu des yeux des peuples slaves”… Alte articole, însă, îmi inspirau mândrie pentru tot ce simboliza, la acea oră, Ansamblul Joc: arta, folclorul nostru, frumusețea tinerilor noștri, frumusețea Pașilor lui Vladimir Curbet…

În unul dintre articole, autorul se întreba de ce o mică republică sovietică reușise să creeze un ”balet popular” (”național”), iar o Franță, cât e ea de mare, nu. Chiar așa, îmi ziceam și eu, care văzusem câteva spectacole de dans folcloric din nordul Franței, și rămăsesem încântată, de ce nu are și Franța un fel de Joc? (Mai târziu aveam să înțeleg de unde a venit ideea stilizării dansului folcloric, și asta avea să-mi explice de ce fenomenul nu putea fi ”exportat” dincolo de hotarele URSS.) Și azi sunt fascinată de diversele tradiții ale altor popoare, tradiţii care ne atrag prin noutatea lor  și… prin forța distanței dintre noi şi ei.

Și totuși, nu e de mirare că am avut/avem de unde selecta material pentru o școală inedită de balet popular, de vreme ce dansurile folclorice românești sunt de o efervescentă complexitate și bogăție…

* * *

 * * *

Suita din Carpați. Ansamblul Academic de Stat Joc, director artistic Vladimir Curbet – înregistreare mai veche, mai puțin calitativă, dar cu atât mai valoroasă, cu cât demosntrează că avem din ce (și cu cine, și cu ce) susține o întreagă instituție, care este dansul nostru popular.

Pictând o iubire

5 iun.

Că tot vorbeam de confluențe… ”Confluența sufletelor ” s-ar traduce (din limba rusă) titlul unei picturi de Marc Chagall. Știa artistul de ce și-a numit astfel creația! Povestea iubirii unui pictor, între lumină și culoare, și câteva zeci de cuvinte, atât cât să încapă într-un poem (sau printre ele un poem): Chagall și Bella.

DORADO SYSTEMS®

Service Laptopuri & PC Bucuresti

de-ale lui Matei

~ basic tips for surviving teenage life ~

Filme fără reclame

Filme fără reclame

dialog cu mine însămi

Propriile-mi gânduri așezate pe ciorne digitale!

Mihai Cotea.

Curajul de a te lăsa purtat într-un vis scris

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Poezii pentru sufletul meu

REVISTA ROMÂNILOR DE PRETUTINDENI * LITERATURĂ, ARTĂ ȘI CULTURĂ

Jurnal de Bucovina

"Un săptămânal al normalităţii şi firescului"

fotosintesi blog

testi e fotografie dell'autore

GriArg

Impresii, Argumente, Atitudini...

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

Cristian Lisandru

festina lente - prin(tre) cuvinte, gânduri, mirări...

Mystic Land

let's mend the broken

Raisa- Poezii

Poezia este acea neliniște în versuri din care se naște liniștea poetului

omsimplu

Când elevul este pregătit,profesorul apare

Sstele verzi

maternitate pentru gânduri născute spontan

Cenaclul ROMANTICII (Migdale Marius)

Prolog: Poate că Iubirea nu face Pământul să se învârtă... Dar face ca scurta noastră călătorie prin viaţă să merite!

imagine continua

Ipostaze, fotografii vechi, acareturi de prin colecția mea, într-un cuvânt, lumea de altadata si cea de azi...

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, pași în strungi şi verbe…

J.J. Anderson's Blog

Someday, what follows will be referred to as “his early works.”

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Cosmisian - Neoproză „smart emotional”

Mouelle Roucher „Eratele sunt mai bune decât ciornele publicate. Eratele sunt răzbirea unui scriitor care spune adevărul.” ~ Lucette „Degetele tale sunt definiția sofisticată a unui semn de carte perpetuu”

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 20-year-old wallflower

The Soft Pillow

He became ink in her pen and she never stopped writing.

dan moldovan

blog de poze

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!