„Struguraș de pe colină”. In memoriam: Maria Bieșu

16 mai

Spune-i badei când să vină…

Mama ascultă muzică.  Și cântă… Și eu încerc să-i imit vocea, pentru că îmi place cântecul, îmi place vocea mamei. Și a cântăreței – îmi pare cunoscută. Îmi place starea mamei, îmi place atmosfera pe care mama a „instaurat-o”, punând acest disc de vinil…

– Ce voce! Mamă dragă! Cine cântă?

– Maria Bieșu! – Mama zâmbește, știe de ce sunt atât de mirată (la ora la care se întâmplă acest dialog Maria Bieșu este deja o renumită cântăreață de operă, „Cea mai bună Cio Cio-san” ).

– Cum? Maria Bieșu cântă muzică populară? – nu-mi vine să cred, uitându-mă la discul pe care mama îl pune din nou.

Da, a debutat cu acest cântec, și eu am scris despre ea

Mama îmi povestește despre Maria Bieșu (detalii pe care eu nu am de unde să le știu)…  Era foarte talentată, ar fi devenit o interpretă de muzică populară excepțională, zice mama, dar se simțea, de pe atunci, că poate fi mai mult, vocea o recomanda pentru operă

Cât de multe știe mama! – Nu mai sunt atât de mică, încât să cred că mama le știe pe toate de pe lume, și totuși, ce spune mama e, mereu, atât de interesant, sunt lucruri pe care nu le pot afla din alte parte, și mă uit la mama cu ochi plini de admirație…  Discurile pe care le are mama conțin adevărate comori! Unele dintre cântece, nu toate, mi le amintesc: sunt cântecele de debut, nealterate de cenzură (care avea să se înăsprească, mai târziu), ale unor interpreți foarte dragi și foarte populari (Nicolae Sulac, spre exemplu, cu al său Dor de mamă)… În anii de debut ai acestor interpreți, părinții mei mergeau des pe la spectacolele de la Teatrul Verde din Valea Morilor și, fiind un teatru de vară, unde aveau acces și copiii, mă luau și pe mine… Chiar dacă eram foarte mică pe atunci, am păstrat amintiri cu părinții mei (tineri și îndrăgostiți de muzică), așa cum am păstrat în inimă minunatele coronițe din flori albastre, de câmp – culese și împletite împreună cu mama, în poienițele din Valea Morilor. Coronițele copilăriei mele,  preludiile  concertelor tinereții părințilir mei.  Părinții mei făceau așa încât, înainte de spectacol, să petrecem câteva ore, plimbându-ne prin păduricea din Valea Morilor.

Vorbim, vorbim… și mai ascultăm cântece, și ne amintim de concertele de la Teatrul de Vară și… iarăși cântăm – da, eu sunt deja destul de mare ca să apreciez cântecele vechi, și sunt conștientă că aceste „cadre din filmul memoriei” sunt (vor deveni, peste un timp) o valoare,  mai mult, vor fi de neprețuit…  și cântăm împreună: mama și eu… Să fi durat această secvență vreo câteva zeci de minute (20? 30?). Eu am arhivat-o ca pe o veșnicie comprimată într-o clipă. Am mii de astfel de clipe de diamant, conservate în memoria mea, ca într-o cutie de bijuterii. De câte ori îmi va fi dor de mama, nu am decât să deschid cutia mea cu diamante.

* * *

Colo-n vale la fântână/Două fete spală lână. /Una spală, alta-ndrugă/ Că-i face lui badea glugă… Mai vin’, bade, pe la noi/ Lasă turmele de oi,/Lasă grijă și nevoi/Și ne cântă din cimpoi)… 

Când voi fi mare, voi fi ca mama mea!

* * *

Cred că mama simțea admirația mea, și cred că asta o făcea fericită (și era atât de frumoasă când era veselă!) O admiram și pentru că era atât de apropiată de lumea artelor (și a știut să mă îndrepte spre acea lume).

* * *

* * *

* * *

Cea mai bună Cio-Cio-san de pe meleagurile noastre, ne-a părăsit și ea în această dimineață… Era doar cu un an  mai în vârstă decât mama, și știu că nu se simțea bine deloc, în ultimul timp…

Of! Struguraș de pe colină!..

Strugurași de pe coline!..

3 răspunsuri to “„Struguraș de pe colină”. In memoriam: Maria Bieșu”

  1. CiGriArg mai 16, 2012 la 7:19 pm #

  2. CiGriArg mai 16, 2012 la 7:20 pm #

  3. silver ac. decembrie 12, 2012 la 11:51 am #

    „Talentul muzical și dragostea pentru cântec le-a moștenit de la mama sa, cea mai bună cântăreață în satul natal. În 1951 Maria Bieșu a absolvit școala din Volintiri și a continuat studiile la o instituție de profil agrar din Leova.”

Lasă un comentariu

DORADO SYSTEMS®

Service Laptopuri & PC Bucuresti

de-ale lui Matei

~ basic tips for surviving teenage life ~

Filme fără reclame

Filme fără reclame

dialog cu mine însămi

Propriile-mi gânduri așezate pe ciorne digitale!

Mihai Cotea.

Curajul de a te lăsa purtat într-un vis scris

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Poezii pentru sufletul meu

REVISTA ROMÂNILOR DE PRETUTINDENI * LITERATURĂ, ARTĂ ȘI CULTURĂ

Jurnal de Bucovina

"Un săptămânal al normalităţii şi firescului"

fotosintesi blog

testi e fotografie dell'autore

GriArg

Impresii, Argumente, Atitudini...

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

Cristian Lisandru

festina lente - prin(tre) cuvinte, gânduri, mirări...

Mystic Land

let's mend the broken

Raisa- Poezii

Poezia este acea neliniște în versuri din care se naște liniștea poetului

omsimplu

Când elevul este pregătit,profesorul apare

Sstele verzi

maternitate pentru gânduri născute spontan

Cenaclul ROMANTICII (Migdale Marius)

Prolog: Poate că Iubirea nu face Pământul să se învârtă... Dar face ca scurta noastră călătorie prin viaţă să merite!

imagine continua

Ipostaze, fotografii vechi, acareturi de prin colecția mea, într-un cuvânt, lumea de altadata si cea de azi...

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, pași în strungi şi verbe…

J.J. Anderson's Blog

Someday, what follows will be referred to as “his early works.”

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Cosmisian - Neoproză „smart emotional”

Mouelle Roucher „Eratele sunt mai bune decât ciornele publicate. Eratele sunt răzbirea unui scriitor care spune adevărul.” ~ Lucette „Degetele tale sunt definiția sofisticată a unui semn de carte perpetuu”

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 20-year-old wallflower

The Soft Pillow

He became ink in her pen and she never stopped writing.

dan moldovan

blog de poze

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!