Călătorind spre Lumină

19 Apr

Liuda, studentă (2)Liuda și Mitea, in pădure (2)Nu-i ziceam nici „mătușă”, nici „tanti”. Era sora mai mică a mamei. Purta unul dintre acele nume aproape „obligatorii” în acea perioadă, provenind din poveștile populare rusești – un fel de reverință forțată în fața puterii sovietice (de altfel, nume alese de mama și de altă mătușă a mea, Dorina, copile și ele, la ora alegerii numelor pentru cele două surioare mai mici).

la o înghețatăMă plimba prin oraș și îmi spunea povești, când eram mică, îmi dădea tot felul deplimbarea cu șliuda (2) sfaturi pentru complicata etapă de „domnișorie” – când am mai crescut (îmi explica, bunăoară, de ce o domnișoară nu are voie să stea cocoșată, de ce nu am voie să întârzii seara, de ce trebuie să zâmbesc, mai ales atunci când sunt tristă, de ce să-mi fac temele ziua, cu lumină naturală etc.).

păpușa Monica (3)Era pasionată de matematică, fizică și de poezie, organiza serate literare, recita (frumos) versuri și cânta cântecele vechi, învățate de la mama, de la bunici. Ne făcea fotografii, când venea înEu și păpușa (2) ospeție la noi – grație ei am o colecție impresionantă de fotografii făcute în cele mai vesele momente din copilărie: la joacă, în timpul plimbărilor prin parc, fotografii cu păpușa mea preferată, fotografii în care mă surprindea în mișcare sau într-o stare deosebită… Țin minte când, cum, în ce stări sufletești au fost făcute aceste poze, și mi-e dor de acele vremuri, cu atât mai mult, cu cât n-am reușit să stăm, odată, să ni le amintim – și nu vom mai avea această ocazie! Rămân depozitara acestor amintiri/sentimente, povara cărora va trebui să o port fără ea. Către ea. * * *

Liuda si Mitea impreuna (2)Cum a fost o elevă, iar apoi și o studentă, exemplară, absolvind mereu cu note excelente, fiind mereu prima sau printre primii, era pedantă atât în meseria ei, de profesoară, cât și în toate celelalte domenii. Și foarteCea mai bună foto, la nunta Liudei (2) evlavioasă. Credea cu tărie în Dumnezeu (deși nu cred că aici se pretează gradele de comparație, ea ar protesta, dacă ar citi aceste rânduri, cu siguranță. „În Dumnezeu, ar spune, cum obișnuia, ori crezi, ori nu crezi – te îndoiești!”)  În poza din dreapta suntem la nunta ei (o adevărată poveste, pentru mine, care vedeam pentru prima dată obiceiuri de nuntă, „live”).

Ieri, s-a desprins de tristețea acestui Pământ… * * *

După lecții, fotografie făcută de Liuda Poza din stânga mi-a făcut-o într-o zi însorită de primăvară, în care m-a luat de la școală, din centrul Chișinăului, și m-a adus acasă, pe strada Dimo. Am traversat orașul, povestind, râzând, jucându-ne și făcând poze… Am iubit-o copilărește, egoist, i-am zis mereu pe numele mic și am considerat-o mai degrabă o prietenă, decât o mătușă venerabilă. Ne-am certat pe teme politice și religioase, am rănit-o cu atitudinea mea, rareori îi prezentam scuze (presupuneam că mă iartă, pentru că era iertătoare!) I-am cerut iertare, în acest Post Mare, iar ea mi-a spus că mă iubește. Am reușit să-i spun că o iubesc și că mă rog de Dumnezeu pentru ea – e ceea ce n-am reușit să-i spun mamei, acum trei ani… Nici mătușii care ne-a părăsit acum patru ani,  Teodora, nici bunicilor… Mi-a zis că una trebuie să înțeleg pe lumea asta: că „suntem datori Domnului cu sufletul nostru”. Când am pierdut-o pe mama și plângeam, mi-a spus: „Iată cum văd eu că tu nu crezi în Domnul! Mamei îi va fi mai bine Acolo!” Draga mea (tanti) L(i)ud(Mil)a, știu că Acolo îți va fi mai bine decât în ultimii, anevoioșii, ani, aici, dar mie și celor care te-au iubit nu ne va fi ușor să acceptăm… Dumnezeu să te odihnească în Împărăția Sa!

Dragi Diana și Rodica, așa înțeleg eu să fiu aproape de voi: scriind aceste amintiri, pe blog…

4 Răspunsuri to “Călătorind spre Lumină”

  1. mcooper801 Aprilie 19, 2015 la 3:29 pm #

    frumos din partea ta….Dumnezeu sa o odihneasca in pace….

  2. alma nahe Aprilie 18, 2016 la 1:51 am #

    Mi-ai făcut poftă să povestesc despre moartea bunicii mele, în Maiul de acum doi ani.🙂 În ce sens „mi-ai făcut poftă”? Păi, credeam că unele chestii, fiind atât de frumoase, deși dureroase, trebuiesc păstrate numai pentru sine. Unele morți pot fi frumoase. Pentru cel ce se duce de pe-aici. Bunică-mea mi s-a părut un artizan al acceptării și a decorat-o frumos. A cerut o ultimă floare s-o miroasă, un gât de vin, o boabă de strugure, o gură de cafea etc… Desigur, aproape simbolice, fiindcă avea o esofagită urâțică și nu mai putea înghiți. Apoi, dialogul cu ea, cu sufletul ei desprinzându-se, a fost extrem de savuros. Uite, mostră: „De unde îți vin gândurile astea?” (Mă refeream la cerințele ei.) „Din fabrica lor.” mi-a zis ea. Eu, insistând… „Dar cum?” Și ea, acolo, aproape în surdină vorbind: „Din țările lor, unele vin cu cai înhămați, altele călare pe cămile”. Desigur, noi oamenii îi putem zice „delir”. Dar eu știu că a fost un om deosebit. O voi iubi toată viața mea… Dumnezeu s-o ducă în locurile dorite de sufletul ei și meritate! Și pe a ta mătușă, Gri Arg!

    • CiGriArg Aprilie 18, 2016 la 8:04 am #

      Dragă Olimpia, mulţumesc pentru un comentariu pe cât de intim, pe atât de revelator! Şi sunt cinvinsă că astfel de experienţe trebuie povestite, iar ultimele cuvinte memorate, mai ales că nu e delir, ci poezie, filosofie… Şi e logica unui om care şi-a făcut datoria aici şi pleacă… pentru vecie. Într-o clipă ca asta, mi se pare normal să acceptăm că logica celui care pleacă o poate depăşi pe cea a coditianului…

      O floare, un gât de vin, o boabă de strugure, o gură de cafea… Atât…

      Dumnezeu să o odihnească pe bunica ta lângă cei drepţi.
      Dumnezeu să te ajute să fii puternică şi fericită şi să scrii şi despre ea!

Lasă un răspuns

vanilla

lovely damned teenage years

ZurliuBlog

"Trăiesc vremi de nebunie, dar, ca să le-nfrunt, îmi spun: Voi trăi cum mi se cere!... D-aia-s uneori... nebun.."--Goethe

Robson Cezar

"My work exists as an expression of "dar um jeitihno" - the Brazilian notion of "finding a way". For me, art is a means of survival."

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, verbe în strungi şi versuri…

J.J. Anderson's Blog

Thoughts from the author of Trailer Park Juggernauts

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Trubadur prin Avalon

Mi-aș dori ca într-o zi sufletele noastre să se privească de atât de aproape încât atunci când vom clipi să le atingem cu genele.

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

Drumurile lui Spetcu

Blog de om umblat

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 19-year-old wallflower

CritDicks.com

A precariously critical, humorous take on life’s interactions with food and drink!

Descopera misterele naturii

Discover the mysteries of nature

Tassles Of Intertwined Emotions

Poetry, Quotes & Random Thoughts

dan moldovan

blog de poze

find the details

Interiors news and finishing touches for homes

Blog de multe parale

„Nu voi fi un om obişnuit, pentru că am dreptul să fiu extraordinar.” Peter O Toole

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Imperfect Beauty

"Do what you like and like what you do ! Imperfection is a part of beauty !" - Rocsee

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!

Comunităţi de Prieteni: "Toţi pentru unul, unul pentru toţi"

Communities Of Friends - All For One & One For All

Condamnat la prietenie!

Caci mor traind...

Ami

Don`t believe in stories, believe in what yo can do!

Doina Soltan

"Cele mai frumoase locuri prin care am umblat au fost sufletele oamenilor pe care i-am iubit." Irina Binder

Compendiu de istorie și diplomație

“Vrei să admiri un om? Privește-l din îndepărtare…” - Adrian Sereș -

infinitdegânduri

Loneliness ends with love.

Gheorghe Cuciureanu

În fond despre ştiinţă

prietendevremerea

O vorba buna

…touch my sound…

Where sound can be touched, felt and seen.

Ivano Mingotti

Pagina ufficiale autore

Gheorghe BREGA

Deputat în Parlamentul Republicii Moldova

Andrei Botnari. Photography and travel blog

Capitalism pe pâine

Fondator si director: Mihai Giurgea

PoliteiaWorld

Quis custodiet ipsos custodes?

Cafeaua de dimineata

Cuvinte dintr-o ceașca de cafea

Anghel

A great WordPress.com site

SECRETELE SĂNĂTĂȚII ȘI FRUMUSEȚII CU MARIA BOTNARU

Nu poți cumpăra timpul, dragostea și sănătatea cu toți banii lumii

Folclor muzical românesc

„Cântă, măi frate române, pe graiul și limba ta și lasă cele străine ei de a și le cânta!” - Anton Pann

