Mai suntem acasă? Vom mai fi mâine?

20 Iul

Zilele trecute, am cunoscut-o pe fetița unei bune prietene din studenție, care stă de mulți ani în Franța și pe care n-am văzut-o de un car de ani. Venită în ospeție la bunica și la mătușa ei din Chișinău, pentru o scurtă vacanță înainte de o importantă etapă de stagiatură, Cătălina este studentă la una dintre cele mai prestigioase instituții de învățământ superior din Franța și își croiește o carieră în domeniul economiei. Sigur că întâlnirea m-a emoționat. Mai mult, a fost ca un impuls pentru aceste notițe. Confruntarea cu amintirile din studenție și analiza unor schimbări din societatea noastră mi-a readus în memorie aceste îndoieli și temeri, care nu-mi dau pace de mult timp.

Mă așteptam să văd o domnișoară frumoasă, brunetă, inteligentă, spirituală, spontană și îndrăzneață, așa cum o știam pe Viorica, prietena mea. Cătălina m-a convins cu ușurință că are toate calitățile pe care le bănuiam, cu o singură excepție: este șatenă, aproape blondă, demonstrând că îl moștenește și pe tatăl său. Dincolo de acest detaliu, comunicând cu ea, am avut mereu impresia că mi-am întâlnit vechea prietenă: gesturile, zâmbetul, privirea, felul de a glumi, ironic, inspirat, dar fără pic de răutate, politețea exemplară, dragostea pentru artă – toate amintindu-mi de Viorica, fata care, odată, s-a prezentat așa, apropiindu-se de mine, după o oră de gimnastică artistică, subliniind că am fost și colege de școală, sugerând că am avea mai multe lucruri în comun și, deci, mai multe șanse să devenim prietene, iar apoi, mulți ani la rând mi-a confirmat acest lucru, împărtășind cu mine pasiuni (pentru limba și literatura franceză, în primul rând, apoi pentru teatru și alte arte) și convingeri, noi două fiind mereu alături în cele mai îndrăznețe proiecte, alimentate generos de imaginația și de ambițiile noastre. Viorica era, de obicei, inițiatoarea „escapadelor” noastre culturale, datorită ei am încercat de toate câte puțin: yoga, pantomimă, teatru etc. Cu Viorica (și datorită ei) am dansat în tocmai trei formații, ambițioasa mea prietenă fiind convinsă că, dacă ne propunem ceva, reușim (și asta fără a renunța la orele de studiu sau la cele de somn). Și avea dreptate. Acum, discutând cu fiica ei, unele scene din trecut mi-au revenit în mod firesc în memorie (de pildă, la un miting, prin 89, mergând alături de ea, ascultând cum se scanda în jur, tăceam, intimidată de tunetul vocii mulțimii, capabilă să răstoarne o întreagă U.R.S.S. „Hai, zi și tu, mi-a spus Viorica la un moment dat, cu acea doză, obișnuită, de ironie, trebuie să scandezi asta, ca să nu uităm cumva: „Noi suntem acasă! Noi suntem acasă!”)

Spre deosebire de noi, Cătălina nu are experiența acestor proteste, nu știe ce înseamnă să i se conteste identitatea, să i se interzică limba maternă. În Franța, unde a crescut (părăsind Republica Moldova la vârsta de șase ani), își construiește un viitor – în limba franceză, citind mai mult în franceză și în engleză, dar fără a uita limba părinților și a bunicilor săi. Vorbește o română excelentă, chiar dacă are uneori tendința să supună normele limbii române celor ale limbii franceze. Imediat (se) corectează, semn că o preocupă acuratețea exprimării. Dialogând cu ea, m-am surprins întrebându-mă, cum se poate ca un copil crescut în străinătate să vorbească românește mai bine decât mulți dintre cei care au crescut aici, într-un mediu majoritar românesc? De ce pronunția ei, vocabularul, topica frazei, sunt atât de armonioase și de fidele normelor limbii române, pe când la Chișinău limba română continuă să fie rusificată și atacată de agresivitatea teoriei moldoveniste și de incompetența persoanelor și instituțiilor publice? Ce fel de societate lăsăm urmașilor, dacă, în douăzeci și ceva de ani, câți au trecut de la implozia URSS, n-am reușit să facem dreptate limbii române? De ce ne vine mai ușor să fim români oriunde în lume, decât la noi acasă? Mai suntem acasă? Vom mai fi mâine? Cum vom asigura minoritarilor dreptul la identitate și la conservarea culturii lor, dacă nu am reușit noi înșine să ne păstrăm, nealterate, identitatea și cultura, moștenite din strămoși?

Guvernul ne promite democratizare și europenizare. Știu oare guvernanții că într-o societate modernă atacurile xenofobe, precum sunt cele românofobe, practicate de unele dintre posturile de televiziune de la noi, sunt pedepsite de lege și descurajate de public? Mi-e teamă că partidele care au venit la guvernare cu promisiuni dintre cele mai generoase au cam uitat de responsabilitatea de a satisface și aceste necesități – în mod categoric, vitale, ale unei comunități: dreptul la identitate și asigurarea continuității culturale. Da, inclusiv dreptul la identitate al poporului băștinaș, adică al românilor basarabeni. Sunt întrebări pe care mi le pun, de fiecare dată când văd copii născuți aici, în Basarabia, și educați în emigrație. Când vom face ordine în spațiul public și vom crea, la noi acasă, un mediu lingvistic sănătos, adică primul lucru pe care îl datorăm memoriei celor care au luptat pentru păstrarea limbii române în Basarabia (Grigore Vieru, Leonida Lari, Dumitru Matcovschi, Ion Vatamanu, Ion Dumeniuk și alții), dar și generațiilor care vin în urma noastră? Deocamdată, prin indolența noastră, am creat un mediu ostil unei exprimări frumoase, unul de care trebuie să te ferești, dacă vrei să nu contractezi o vorbire agramată și respingătoare. Eu însămi, pentru a-mi „corecta” vocabularul și a mă feri de calcurile rusești, prezente în spațiul public de la noi, sunt nevoită să fac pauze de „detoxifiere lingvistică”, (auto)izolându-mă, pentru lecturi, și ignorând, periodic, audiovizualul autohton, un regretabil poluant lingvistic.

* * *

Publicat în Evenimentul zilei.

5 Răspunsuri to “Mai suntem acasă? Vom mai fi mâine?”

  1. mariluc mia Iulie 20, 2014 la 6:51 pm #

    Voi romanii BASARABENI si NOI ROMANII ARDELENI suntem acasa aici de cand e lumea SI VOM FI INTOTDEAUNA11!!!!!!!!!!!!!!

    • Mariluc Mia Iulie 20, 2014 la 6:56 pm #

      VOM FI SI MAINE SI MEREU -PENTRU TOTDEAUNA!!!!

    • CiGriArg Iulie 20, 2014 la 10:29 pm #

      Așa să ne ajute Dumnezeu.

      Vă mulțumesc mult pentru comentariu și pentru sentimentele bune!

  2. mariluc mia Iulie 20, 2014 la 6:53 pm #

    vom fi
    mereu pentru totdeauna!!!!!!!!1

  3. bksp Iulie 21, 2014 la 2:48 pm #

    Buna ziua.
    Cred ca va fi dupa cum isi va da (si) “natiunea” interesul!

    [De mai mult timp am vazut multe discutii, unele chiar aprinse, pe marginea acestui subiect (identitatea nationala a basarabenilor) pe care il tratati in articolul Dvs., de fata, cu ACCENT mai ales pe “identitatea” limbii vorbite (scrise?!) de basarabeni si… “Limba Oficiala –de stat- a Republicii Moldova”.
    Am observat si argumentele pro si contra (daca pot sa le spun asa –depinde din care parte se priveste!) ale partilor; basarabeni romani, “moldovani” sau rusi (inclusiv cu terminatiile de “-foni”, “-fili” sau “-fobi”).
    Am observat si parerile politicienilor, inclusiv discutiile (pe strada –asa cum, mai nou, se poarta pe strada pe la Chisinau; de tipul hartuirilor) domnului Mihai Ghimpu cu unii protestatari rusofoni, bataile primite pe strada de unii tineri basarabeni pro unire de la alti tineri rusofili si ruperea tricolorului (apropo, nu stiu cum se face ca astia care se simt romani sunt asa… mai “timizi” si-o cam incaseaza pe cocoasa), etc.
    Insa, ce am remarcat e faptul ca nici unii nici ceilalti nu au venit cu argumente clare (in afara de inzuraturi si pumni –astea au fost foarte clare), astfel incat sa poata intelege si POPULATIA DIN BASARABIA, sau Moldova –cum or vrea sa-si spuna- si sa fie in stare sa stie cine, ce e si ce vorbeste.]

    Din pacate, NIMENI NU LE-A EXPLICAT OAMENILOR, BASARABENILOR –“populatiei moldovenesti”- CE INSEAMNA O Limba Nationala, CE INSEAMNA ACCENT, CE INSEAMNA UN “REGIONALISM” SI CARE E DIFERENTA DINTRE ELE SI CE LE APROPRIE…
    Si, CU MARE PARERE DE RAU o spun ca nici pe pagina Dvs. -om de cultura- nu am gasit un articol, ceva, o pledoarie la limba romana in care sa explicati simplu, pentru toata lumea, aceste aspecte, astfel incat oamenii, concetatenii Dvs., sa afle aceste lucruri, sa fie in cunostinta de cauza, SA POATA AVEA O BAZA DE PLECARE SI ARGUMENTE IN RECUPERAREA SI PASTRAREA IDENTITATII NATIONALE, asa incat, astfel de confuzii ca in exemplul urmator sa nu mai existe:
    – ” Să vorbim omeneşte: româneşte.(2011) – https://www.youtube.com/watch?v=vcZbCvXNx10

    Toate cele bune!
    ( p.s.
    1_ Mda, se trimit copiii in tara pentru a avea parte de un invatamant mai bun.

    Sigur, se scriu poezii si se recita versuri.

    Insa, daca totul se face in colocviu, doar intr-un cerc restrans si, daca aspectele referitoare la identitatea nationala, printre care si cele enumerate mai sus, nu sunt accesibile fie prin radio, tv, ziare, CHIAR SI PE INTERNET (chiar daca nu toti au acces la internet, le vor spune ceilalti care au. chiar si celor intre doua varste, sau mai in etate!) si celor trecuti de o anumita varsta… STRAZII… tare mi-e teama ca recuperarea identitatii va dura cel putin cat timpul trecut de la inceputurile deznationalizarii si pana la o eventuala Desteptare a romanilor! Daca nu chiar o agravare a situatiei, fiindca SOMNUL NATIUNII NASTE MONSTRI.

    2_ Rusii au reusit sa bage sarpele in sanul Basarabiei pentru ca au facut-o ametind lumea prin scoli, radio si televiziune cu ideologia falsa a identitatii “moldovenesti” diferita fata de “romani”.

    Insa, acest rau se poate repara mai usor decat isi poate inchipui cineva:
    (am mai spus-o unui coleg de al Dvs.) CUVANTUL MOLDOVA, DIN CARE SE TRAGE SI CUVANTUL MOLDOVEAN SI TOT CE DECURGE DIN ELE (derivatele) EXISTA DOAR IN LIMBA ROMANA! Strainii, si in special rusii, doar le-au auzit rostite de romani si le-au repetat si ei fara a le intelege vreodata.

    TOTUL CONSTA IN A SE EXPLICA, ARGUMENTAT SI EXEMPLIFICAT -SIMPLU, NU PREA “INTELECTUALICESTE”- ASTFEL INCAT OAMENII SA POATA INTELEGE!
    ASTA E SALVAREA. Plus, sa nu obosim a o repeta, pentru ca si ultimul ramas in urma sa o poata auzi, la un moment dat, si, sa poata fi salvat!

    E simplu de inteles atunci cand se explica!

    MOLDOVA BASARABEANA… ESTE LACRIMA ROMANIEI!

    3_ pana atunci sa vedem daca se aproba comentariul, fiindca in ce priveste cenzura “malurile” si-au facut unirea demult; nici nu stiu daca au fost despartite din acest punct de vedere🙂 )

Lasă un răspuns

vanilla

lovely damned teenage years

ZurliuBlog

"Trăiesc vremi de nebunie, dar, ca să le-nfrunt, îmi spun: Voi trăi cum mi se cere!... D-aia-s uneori... nebun.."--Goethe

Robson Cezar

"My work exists as an expression of "dar um jeitihno" - the Brazilian notion of "finding a way". For me, art is a means of survival."

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, verbe în strungi şi versuri…

J.J. Anderson's Blog

Thoughts from the author of Trailer Park Juggernauts

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Trubadur prin Avalon

Mi-aș dori ca într-o zi sufletele noastre să se privească de atât de aproape încât atunci când vom clipi să le atingem cu genele.

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

Drumurile lui Spetcu

Blog de om umblat

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 19-year-old wallflower

CritDicks.com

A precariously critical, humorous take on life’s interactions with food and drink!

Descopera misterele naturii

Discover the mysteries of nature

Tassles Of Intertwined Emotions

Poetry, Quotes & Random Thoughts

dan moldovan

blog de poze

find the details

Interiors news and finishing touches for homes

Blog de multe parale

„Nu voi fi un om obişnuit, pentru că am dreptul să fiu extraordinar.” Peter O Toole

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Imperfect Beauty

"Do what you like and like what you do ! Imperfection is a part of beauty !" - Rocsee

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!

Comunităţi de Prieteni: "Toţi pentru unul, unul pentru toţi"

Communities Of Friends - All For One & One For All

Condamnat la prietenie!

Caci mor traind...

Ami

Don`t believe in stories, believe in what yo can do!

Doina Soltan

"Cele mai frumoase locuri prin care am umblat au fost sufletele oamenilor pe care i-am iubit." Irina Binder

Compendiu de istorie și diplomație

“Vrei să admiri un om? Privește-l din îndepărtare…” - Adrian Sereș -

infinitdegânduri

Loneliness ends with love.

Gheorghe Cuciureanu

În fond despre ştiinţă

prietendevremerea

O vorba buna

…touch my sound…

Where sound can be touched, felt and seen.

Ivano Mingotti

Pagina ufficiale autore

Gheorghe BREGA

Deputat în Parlamentul Republicii Moldova

Andrei Botnari. Photography and travel blog

Capitalism pe pâine

Fondator si director: Mihai Giurgea

PoliteiaWorld

Quis custodiet ipsos custodes?

Cafeaua de dimineata

Cuvinte dintr-o ceașca de cafea

Anghel

A great WordPress.com site

SECRETELE SĂNĂTĂȚII ȘI FRUMUSEȚII CU MARIA BOTNARU

Nu poți cumpăra timpul, dragostea și sănătatea cu toți banii lumii

Folclor muzical românesc

„Cântă, măi frate române, pe graiul și limba ta și lasă cele străine ei de a și le cânta!” - Anton Pann

