III. Mama, Graiul, Visul, Raiul…

3 Noi

coloana unfinităCând, revenind din străinătate la Chișinău, am aflat că Lorena Bogza este o tânără jurnalistă venită aici de peste Prut, domnișoara Bogza era deja o mică vedetă, reușise chiar un început de carieră în presă… Țin minte că mă întrebam, dacă și cât va rezista aici, gândindu-mă la fragilitatea ei, pe de o parte, și la puseurile vulgare de românofobie specifice clasei politice de la noi, pe de alta. Nu doar că a rezistat, ci, acum, este printre acei români de pe malul drept al Prutului, care și-au transplantat inimile pe acest mal și, prin simpla lor prezență, formează un argument în favoarea perspectivei europene a acestei palme de pământ, rupt din trunchiul românesc.

* * *

„Dimineață am luat micul dejun cu o româncuță minunată, mama. La prânz, am profitat de invitația unui finlandez… interesant, Pirkka Tapiola, ambasadorul UE în RM. Cina în schimb va fi alături de niște prieteni dragi din Turcia, cei din conducerea liceului Moldo-Turc. Toate astea la Chișinău. Să mai spună cineva că aici nu e Europa!” , – scria, senin și încrezător, cu foarte  puțin timp în urmă, jurnalistul Valentin Buda, unul dintre românii din dreapta Prutului care au prins rădăcini la Chișinău, devenind  cetățeni și actori importanți din spațiul public al Republicii Moldova.

Sunt deosebit de atentă la aspectele care țin de relațiile dintre părinți și copii. Cuvintele calde, scrise cu dragoste pe un site de socializare de un fiu despre mama nu puteau să mă lase rece. Cu atât mai mult cu cât am mereu în amintire lacrimile mamei mele – lacrimi grele, dureroase – așa cum le-am văzut cu ochii mei din copilărie, atunci când o cetățeană alolingvă a ofensat-o, certând-o că îmi vorbește în limba română, și nu în rusă.  Și cu atât mai mult cu cât, la fel, am mereu în amintire bucuria din ochii mamei – imensă bucurie! – din clipele în care mama, venită în vizită la București, unde îmi pregăteam doctoratul, lua micul dejun împreună cu mine… Așa sunt mamele, fericirea și bucuria lor e să-și vadă copiii fericiți, și ar face orice pentru asta, și ar ajunge și la capătul lumii, ca să le fie alături…

Am retrăit durerea pierderii mamei mele (e deja un an și ceva de atunci), când am aflat că ochii minunatei româncuțe Petra s-au stins, în mod tragic, subit,  că nu mai reflectă lumina bucuriei de a-și vedea copilul aici, la Chișinău, ci… se înalță întru lumină eternă peste tot ce înseamnă fericire, durere, vis și speranță, bine și rău, iubire, sacrificiu… pentru toți cei dragi sufletului ei rămași pe Pământ. Am mai spus, dacă ar fi în puterile mele, n-aș admite despărțiri, aș face așa, încât cei dragi să fie mereu împreună… Cât de mult aș dori să pot face imposibilul!

* * *

P.S. Orice ar urma pe trei noiembrie și după, orice s-ar întâmpla, avem un Vis și un Rai de apărat. Și un Vis și un Rai care ne apără – discret, dezinteresat, părintește: Mama, Graiul… Raiul nostru… Reîntregit…

 

Lasă un răspuns

vanilla

lovely damned teenage years

ZurliuBlog

"Trăiesc vremi de nebunie, dar, ca să le-nfrunt, îmi spun: Voi trăi cum mi se cere!... D-aia-s uneori... nebun.."--Goethe

Robson Cezar

"My work exists as an expression of "dar um jeitihno" - the Brazilian notion of "finding a way". For me, art is a means of survival."

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, verbe în strungi şi versuri…

J.J. Anderson's Blog

Someday, what follows will be referred to as “his early works.”

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Trubadur prin Avalon

Mi-aș dori ca într-o zi sufletele noastre să se privească de atât de aproape încât atunci când vom clipi să le atingem cu genele.

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

Drumurile lui Spetcu

Blog de om umblat

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 20-year-old wallflower

CritDicks.com

A precariously critical, humorous take on life’s interactions with food and drink!

Descopera misterele naturii

Discover the mysteries of nature

Tassles Of Intertwined Emotions

Poetry, Quotes & Random Thoughts

dan moldovan

blog de poze

find the details

Interiors news and finishing touches for homes

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!

Comunităţi de Prieteni: "Toţi pentru unul, unul pentru toţi"

Communities Of Friends - All For One & One For All

Condamnat la prietenie!

Caci mor traind...

Ami

Don`t believe in stories, believe in what yo can do!

Doina Soltan

"Cele mai frumoase locuri prin care am umblat au fost sufletele oamenilor pe care i-am iubit." Irina Binder

Compendiu de istorie și diplomație

“Vrei să admiri un om? Privește-l din îndepărtare…” - Adrian Sereș -

infinitdegânduri

Loneliness ends with love.

Gheorghe Cuciureanu

În fond despre ştiinţă

prietendevremerea

O vorba buna

…touch my sound…

Where sound can be touched, felt and seen.

Ivano Mingotti

Pagina ufficiale autore

Gheorghe BREGA

Deputat în Parlamentul Republicii Moldova

andreibotnari.wordpress.com/

Andrei Botnari. Photography and travel blog

PoliteiaWorld

Quis custodiet ipsos custodes?

Cafeaua de dimineata

Cuvinte dintr-o ceașca de cafea

Anghel

A great WordPress.com site

SECRETELE SĂNĂTĂȚII ȘI FRUMUSEȚII CU MARIA BOTNARU

Nu poți cumpăra timpul, dragostea și sănătatea cu toți banii lumii

Folclor muzical românesc

„Cântă, măi frate române, pe graiul și limba ta și lasă cele străine ei de a și le cânta!” - Anton Pann

Elena Tănăsescu

Put a little magic in your life

Viva la vida

despre muzica

