Am acordat și eu un interviu… :)

28 Apr

Nu e primul meu interviu. Și pentru că nu e primul, am avut o ezitare înainte de a-mi da acordul să fie publicat. De ce? Pentru că știu cum se face pe la noi. Spui una, apare cu totul altceva. Interviul meu a apărut, în variante difertite, aici și aici. Mă bucur, pe de o parte, că există acest interes pentru lectură. Mă întristează însă incapacitatea celor care scriu pe această temă de a redacta un text, respectând… normele limbii române. Pentru că textul meu a apărut cu mai multe greșeli decât cele pe care le-am făcut în textul original, iată textul pe care l-am semnat eu:

Mereu am preferat clasicii. Mi-am format gusturile literare la școala lor – începând cu perioada clasicistă, precum Corneille (Le Cid, în special, care mi-a deschis apetitul pentru cercetare, pentru că primul meu referat „serios” a fost despre această piesă a lui Pierre Corneiile, iar meritul pedagogic e al profesoarei mele de franceză de la liceul Gh.Asachi, pe atunci școala nr.1, doamna Grosu, care a știut cum să mă încurajeze) și continuând cu celelalte curente, mulți dintre autori fiind francezi și faimoși: Villon, Rabelais, Voltaire, Hugo, Flaubert, Musset, Lamartine, Baudelaire, dar mai ales Balzac! Bine, până la ei au fost volumele scriitorilor noștri pentru copii (mulțumită părinților mei, care m-au împrietenit cu literatura). Și după au fost mulți alții.

Dacă ar aș avea destul timp liber, aș preferă să mă întorc în acele timpuri, în care mă abandonam lecturii. Astfel încât, e firesc să-i prefer și acum tot pe clasici. Din păcate, trebuie să citesc mai mult literatură recentă și foarte recentă (din obligații profesionale). Glumesc, desigur. Îmi place să citesc și noutățile (literare, dar și din alte domenii), îmi place să recitesc operele citite demult și îmi place să „recuperez” ceea ce mi-a scăpat în anii trecuți.

Dacă n-aș avea un plan de lecturi obligatorii (conform unui plan de lucru stabilit de mult timp), aș prefera, ca pe vremea adolescenței mele, să stau zile întregi în bibliotecă și să-mi aleg titlurile de pe raft, urmându-mi intuiția, pentru că lectura trebuie să fie ca și dieta: personalizată, să fie bazată pe necesitățile fiecăruia. În plus, dacă ar fi să recomand vreo carte, aș întreba mai întâi care sunt preferințele celui care îmi cere sfatul. Nu are rost să impui un anume gen de literatură, dacă personalitatea cititorului „cere”, are nevoie de altceva, pentru moment. Cu siguranță, va veni și timpul altor genuri de lectură.

Pe de altă parte, gustul pentru literatură se cultivă. Spre exemplu, dacă e o persoană care n-a citit din clasici (sau i-a citit din obligație, pentru „școală”, dar fără a-i pune la suflet), aș începe cu această perioadă (cu literatura clasică unversală și cu cea românească – literatura clasică este o bază excelentă pentru formarea personalității). Dacă a citit suficient din clasici, aș recomanda autorii mai recenți…

P.S. Am evitat mereu să fac recenzii (și recomandări de orice fel), din anumite motive, ușor de înțeles, dat fiind că sunt mereu printre persoane care fac parte din „lumea cărților” (scriitori, cercetători, editori, jurnaliști etc.). Iată de ce, inițial, am scris un articol nesimțit de lung, încercând să menționez acolo toate cărțile pe care le-am citit în utlimele luni, apoi cărțile pe care le am permanent pe masa de scris, apoi cărțile pe care aș vrea să le citesc neapărat. A rezultat o listă extrem de voluminoasă, care cere mai mult spațiu decât i se poate acorda. Am renunțat la acel text, dar discuția aceasta cu dvs., stimată dnă Vizitiu, mi-a dat o idee: vom publica acel răspuns cu altă ocazie, probabil pe blogul meu, unde am la dispoziție tot spațiul, astfel încât discuția aceasta va avea continuare. Or, ce este cartea, în genere, dacă nu un… Dialog continuu (ca să-l citez, astfel, și pe tatăl meu, Ion Ciocanu, pentru că în special lui tata îi datorez pasiunea pentru carte)?

Vă mulțumesc frumos, doamnă Svetlana Vizitiu, pentru că mi-ați cerut părerea și pentru că în acest fel s-a ivit această idee, sper că de bun augur!

Înțeleg situația delicată: probabil că textul meu era prea mare, dar aș fi preferat să mi se spună cât anume trebuie scurtat, nu să se intervină în textul scris de mine. Repet, cu toții facem greșeli, mai mari sau mai mici, și tocmai pentru că nimeni nu e scutit de greșeală, ar fi de preferat ca fiecare să răspundă pentru propriile greșeli.

11 Răspunsuri to “Am acordat și eu un interviu… :)”

  1. pinkela Aprilie 29, 2013 la 7:18 am #

    Felicitari! Foarte frumos! :*

    • CiGriArg Aprilie 29, 2013 la 9:10 am #

      Mulțumesc. Nu e frumos. Am rugat să se remedieze cumva: ori să se corecteze, ori să se șteagră tot textul meu… Vom vedea. Sunt sigură că e doar o neînțelegere la mijloc, dar oricum, e neplăcut să-ți vezi textul mutilat, chiar dacă e nu e cine știe ce mare operă de artă.🙂

  2. alma nahe Aprilie 29, 2013 la 10:33 am #

    O, cunosc şi eu sentimentul. Deşi îmi trimit întrebările înainte, la care răpund cuminte, pe îndelete, iau două-trei frânturi, le fac, definitorii, portret. Dar la mine a fost un caz fericit, oarecum. Au lăsat esenţialul.🙂

    • CiGriArg Aprilie 29, 2013 la 11:27 am #

      În cazul meu nu e grav, răspunsul meu era un fel de amânare (ca să nu zic refuz) a mesajului. Am convenit că voi scrie pe blogul meu răspunsul pe care doamna îl aștepta de la mine (când am încercat să fac și eu o listă cu „recomandări”, am descoperit că nu va merge: comentariul meu s-a dovedit a fi prea lung, deși nu era nici pe departe complet! Constatând asta, am trimis câteva aleante în care nu făceam recomandări, ci doar îmi exprimam atitudinea față de carte, în general.) Nefiind un text foarte important, nici intervențiile operate de redactori nu țin de esență, ci de… simpla corectitudine. Or, să vorbești despre cărți și să promovezi o exprimare care se îndepărtează prea mult de norma literară nu e cel mai bun lucru, după părerea mea.🙂

      Of, am mai zis: eu sunt regina gafelor și a greșelilor de tot felul! Le comit fără voia mea, dar mi le asum, le regret, încerc să le corectez și… chiar ar fi păcat să mai semnez și pentru greșelile altora!🙂

  3. CiGriArg Aprilie 29, 2013 la 12:58 pm #

    Apropo de interviu, dragă Olimpia, îl citisem mai demult (și acum l-am recitit!). L-am citit încă atunci când abia am descoeprit blogul tău și-i răsfoiam, plăcut surprinsă, paginile. De curioasă ce eram, am apelat și la dl Google!🙂 A fost unul dintre argumentele simpatiei mele pentru tine (dacă simpatia are nevoie de așa ceva :)) . Deci,mi se pare un interviu (portret!) bun. Sigur, nu știu dacă, în procesul de redactare, s-a modificat foarte mult textul tău (ceea ce e între ghilimele, adică), dar portretul, rezultatul e foarte, foarte atractiv!

    În cazul meu s-a intervenit în textul pe care l-am scris și a fost publicat cu mențiunea că ar fi, cu exactitate, textul meu, ceea ce mi se pare inadmisibil. Chiar dacă redactările ar îmubănăți textul original (nu îl îmbunătășesc, dar chiar dacă ar face-o), ele nu au ce căuta acolo.

  4. melanietoulouse Mai 1, 2013 la 9:55 am #

    Ma bucur ca apreciati clasicii francezi, ca si mine…🙂 L-am recitit pe Balzac anu’-trecut, iar „Comedia umana” a fost si ramâne atât de actuala, pe toate meridianele!
    – – –
    Sanatate si numa’ bine!🙂

    • CiGriArg Mai 1, 2013 la 11:50 am #

      Exact, Balzac, adică a sa Comedie umană, este o antologie a moravurilor, așa cum și-a propus, când o scria!

      Litetartura franceză a fost și rămâne cea mai dragă amintire, pentru că am descoperit-o în anii mei cei mai frumoși. Când mi se face dor de copilărie, recitesc Rabelais sau Hugo, iar când mi-e dor de adolescență, recitesc din romantici, claisicști, enciclopediști…🙂

      Mulțumesc din suflet, aceleași urări și pentru dumneavoastră!

      P.S. Și eu mă bucur de faptul că v-am descoperit blogul. Neapărat îmi voi face timp să-l răsfoiesc pe îndelete, pentru că mi-a plăcut enorm ceea ce am reușit să citesc până acum.

  5. marianacodrut Mai 8, 2013 la 5:40 pm #

    „lectura trebuie să fie ca și dieta: personalizată, să fie bazată pe necesitățile fiecăruia” – Excelentă, de mult bun-simţ idee, draga mea Grigri! Şi nu e singura în interviul tău, care mi-a plăcut.

    • CiGriArg Mai 9, 2013 la 1:17 am #

      Mulțumesc!

      A fost o experiență neplăcută, în fond. Pentru prima dată în viață mi-a fost cenzurat atât de brutal un text, deși public de mai bine de treizeci de ani (nu mult, dar cu regularitate). Cu atât mai mult mă bucur, dacă vreo idee din interviu place.

      • marianacodrut Mai 9, 2013 la 10:07 am #

        Publici „de mai bine de 30 de ani”? O, deci ai fost un copil precoce🙂

        • CiGriArg Mai 9, 2013 la 10:54 am #

          Știu, versurile adolescentine, publicate întâia oară nu pot fi considerate ceva serios, dar ideea era că nu am fost cenzurată, nici măcar atunci, în halul acesta.🙂

Lasă un răspuns

vanilla

lovely damned teenage years

ZurliuBlog

"Trăiesc vremi de nebunie, dar, ca să le-nfrunt, îmi spun: Voi trăi cum mi se cere!... D-aia-s uneori... nebun.."--Goethe

Robson Cezar

"My work exists as an expression of "dar um jeitihno" - the Brazilian notion of "finding a way". For me, art is a means of survival."

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, verbe în strungi şi versuri…

J.J. Anderson's Blog

Thoughts from the author of Trailer Park Juggernauts

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Trubadur prin Avalon

Mi-aș dori ca într-o zi sufletele noastre să se privească de atât de aproape încât atunci când vom clipi să le atingem cu genele.

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

Drumurile lui Spetcu

Blog de om umblat

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 19-year-old wallflower

CritDicks.com

A precariously critical, humorous take on life’s interactions with food and drink!

Descopera misterele naturii

Discover the mysteries of nature

Tassles Of Intertwined Emotions

Poetry, Quotes & Random Thoughts

dan moldovan

blog de poze

find the details

Interiors news and finishing touches for homes

Blog de multe parale

„Nu voi fi un om obişnuit, pentru că am dreptul să fiu extraordinar.” Peter O Toole

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Imperfect Beauty

"Do what you like and like what you do ! Imperfection is a part of beauty !" - Rocsee

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!

Comunităţi de Prieteni: "Toţi pentru unul, unul pentru toţi"

Communities Of Friends - All For One & One For All

Condamnat la prietenie!

Caci mor traind...

Ami

Don`t believe in stories, believe in what yo can do!

Doina Soltan

"Cele mai frumoase locuri prin care am umblat au fost sufletele oamenilor pe care i-am iubit." Irina Binder

Compendiu de istorie și diplomație

“Vrei să admiri un om? Privește-l din îndepărtare…” - Adrian Sereș -

infinitdegânduri

Loneliness ends with love.

Gheorghe Cuciureanu

În fond despre ştiinţă

prietendevremerea

O vorba buna

…touch my sound…

Where sound can be touched, felt and seen.

Ivano Mingotti

Pagina ufficiale autore

Gheorghe BREGA

Deputat în Parlamentul Republicii Moldova

Andrei Botnari. Photography and travel blog

Capitalism pe pâine

Fondator si director: Mihai Giurgea

PoliteiaWorld

Quis custodiet ipsos custodes?

Cafeaua de dimineata

Cuvinte dintr-o ceașca de cafea

Anghel

A great WordPress.com site

SECRETELE SĂNĂTĂȚII ȘI FRUMUSEȚII CU MARIA BOTNARU

Nu poți cumpăra timpul, dragostea și sănătatea cu toți banii lumii

Folclor muzical românesc

„Cântă, măi frate române, pe graiul și limba ta și lasă cele străine ei de a și le cânta!” - Anton Pann

