Limba noastră, o comoară, de televiziuni strâmbată…

31 Aug

Acum… câteva zeci de ani, o studentă a încercat să se angajeze la „tânăra” (pe atunci) televiziune moldovenească. O cunosc pe această fostă studentă, dar acum nu contează despre cine e vorba. A susținut câteva examene/teste (în care a citit, a recitat și a redactat vreo zece texte). N-a obținut postul. I s-a spus verde în față că are… un accent „prea românesc” și, deci, nu i se poate încredința un post „de răspundere!” (să prezinte emisiuni). N-a fost acceptată nici pentru funcția de redactor, probabil din aceleași motive: de accent ce nu inspiră încredere

Când mi-a povestit această întâmplare, mi-am dat seama de ce „televiziunea moldovenească” era un mijloc de deznaționalizare, prezentându-ne „modele” de pronunție defectă, în loc să ne învețe cum să pronunțăm corect.

Astăzi, urmărind unele posturi tv de la Chișinău, am impresia că, deși multe s-au schimbat în domeniul mass-media, criteriul selecției cadrelor după principiul „să nu pronunțe cumva corect” a rămas.

Așa se face că am pierdut deja șirul „vedetelor” care nu știu să se exprime, mănâncă silabe întregi, pun accentele aiurea, palatalizează consonantele ca în limba rusă și desființează în modul cel mai disgrațios vocalele – ai impresia că se află într-un fel de război nedeclarat cu bietele sunete.

În plus, reclamele difuzate de posturile noastre sunt, dacă nu în rusă, atunci într-o română stâlcită, absolut ridicolă, ce te face să închizi imediat sonorul, ca să te ferești de avalanșa de greșeli pe care ți le aduc „sponsorii” în casă!

Cu siguranță, e vorba de o legislație lingvistică depășită, care nu reglementează corect aspectele legate de dreptul românofonilor la păstrarea limbii lor materne pe teritoriul RM.   La acest capitol Republica Moldova este restanțieră. 

* * *

Am găsit pe un portal de bloguri o notiță despre o reclamă, realizată cu atât de puțin profesionalism, încât ai zice că e  o ironie la adresa politicii lingvistice de la noi. Dar nu, e o mostră de umor involuntar. Nu degeaba autoarea însăși menționează caracterul ilar al spotului publicitar pe care îl prezintă: Scuze, dar nu pot să nu râd :)) VIDEO    Partea proastă e că au intervenit destui comentatori care demonstrează că nu înțeleg importanța televiziunii în popularizarea vorbirii corecte și în păstrarea curățeniei limbii (române, în acest caz).

* * *

* * *

P.S. Sper să ajungem și noi odată să admirăm prezentatorii care ne intră în case în fiecare zi, înformându-ne și influențând în mod permanent viața noastră. Sper să-i putem percepe ca pe niște oameni frumoși. Or, nu pot fi frumoși niște oameni care vorbesc o limbă de mahala și demonstrează un limbaj ce corespunde unei gândiri de grădiniță. O să-l citez pe scritorul Em. Galaicu-Păun, cu al său îndemn, foarte cuminte (cu minte!), pe care îl voi urma, în primul rând, eu însămi: „La carte!” 

 

       Mesajul de felicitare al dlui Eugen Tomac cu prilejul Zilei Limbii Române

      

 

8 Răspunsuri to “Limba noastră, o comoară, de televiziuni strâmbată…”

  1. Argentina Gribincea August 31, 2011 la 8:40 am #

    Mulțumesc prietenilor mei (unii dintre ei foarte matinali), care au intrat deja pe aici. V-am „zărit”!🙂 Sunteți minunați!

  2. Tiberiu Orasanu Septembrie 1, 2011 la 3:29 pm #

    Limba noastră-i o comoară, deci trebuie îngropată; parcă asta şi-au propus şi televiziunile noastre unde prezentatorii şi invitaţii parcă sunt la un soi de concurs : care poate să siluiască mai abitir limba română, mama lor de derbedei.

  3. noradamian Septembrie 1, 2011 la 8:42 pm #

    Salut Argri, Tibi! Cu nimic mai bune televiziile de aici, mă refer la cele comerciale. Parcă se-ntrec în a-si arăta suficienţa, agramatismele şi incultura 😦

  4. noradamian Septembrie 1, 2011 la 8:44 pm #

    Am înţeles că oteveul e pe primul loc în siluirea limbii „poporului” 😦

  5. Argentina Gribincea Septembrie 1, 2011 la 9:27 pm #

    Salut, dragi prieteni! Mă bucur mult să vă revăd!

    Da, articolul e despre ce se întâmplă în stănga Prutului, dar știu că nici situația de dincolo nu e foarte roz… Apropo, în aprilie-mai 2009, când, fiind la București, urmăream foarte atent toate posturile private, așteptând vești despe evenimentele din 7 aprilie dela Chișinău, m-a șocat abundența unor greșeli tipice pentru vorbitorii de română din R.Moldova, greșeli datorate influenței rusești. Mai târziu am aflat că posturile respective aveau redactori originari din R.Moldova. Dar, greșeli tipice pentru basarabeni, precum „nici într-un caz” (în loc de „în niciun caz”), făceau şi unii politicieni. Asta chiar n-am cum s-o explic…

    Am scris acest articol, în mare grabă, după cum se poate vedea🙂, mai ales pentru că m-a întristat enorm ce am văzut în aceste zile pe la tv-ul nostru (şi naţional şi privat – tot aia, nu văd mare diferenţă!)?
    P.S. Bine zis, dle Orăşanu: „îngroparea” comorii. De asta mi-e teamă și mie, că vom excela în rolul de gropari ai propriilor comori…

  6. Văduva Septembrie 3, 2011 la 2:03 am #

    …Ier a murit Al. Pesamosca , academician si mai ales geniu in chirurgia infantila . I-am fost pacient când aveam 4 ani , operandu-mă de hernie . A trăit după ce nu a mai putut sa intre in sala de operatii , in spitalul unde a salvat vieti de copii zeci de ani, intr-o camaruta extrem de mica , înconjurat de tratate de medicina infantila care aproape ca-l napadisera … A fost un om de o onestitate cruda , dureroasa , atât in condiţiile ” Epocii de Aur” cât si după . Dacă cineva putea sa spună INDREPTATIT ” lăsaţi copii sa vina la mine „, apoi el era acela si nu altcineva . Ar trebui sanctificat , beatificat sau măcar inhumat in curtea spitalului unde a fost Dumnezeu atatia ani ; nu ALTII care au ras Yugoslavia de pe harta Europei , nu ALTII care au ridicat minciuna la rang de adevăr prin Cenacluri chipurile ” evadante” sau ” dizidente”, nu patriarhi care au umblat cu naganul sub sutana un slujba KGB-ului sau NKVD-ului ci el , doctorul de chirurgie infantila Alexandru Pesamosca . Sunt sigur ca Dumnezeu nu are ce sa-i ierte , pentru ca a fost un OM desavarsit , dar , pentru ca asa se spune , spun si eu : sa-i fie tarana uşoară si sa-l ierte D-zeu ! Pentru el , mă rog ; pe el îl plâng cu lacrimi sincere si de neoprit . Pe el îl iubesc si-l voi iubi pana când am sa mor . Atât .

  7. Văduva Septembrie 7, 2011 la 10:01 pm #

    Stupiditatea, prostul gust , cocalarismul de cea mai joasa speta sunt arhiprezente pe ” sticla” anumitor televiziuni ; aseară ( after match ) uitandu-mă fugar pe anumite posturi care criticau ” iarba verde de acasă ” a frumosului stadion naţional Lia Manoliu a cărui parcare e sublima dar lipseste cu desavarsire , vad in cadrul unui show pacatos o desfăşurare de ” forte” care m-a siderat cu desavarsire : nişte cretini absoluti despuiasera nişte nefericite la bustul gol si le pusesera sa facă o ” reconstituire” a meciului Ro-Fr., asa , nude si profund tampitele cum mi s-au arătat mie a fi ( las’ ca nici cu ceilalţi nu-mi era frica , cei din ” galerie” sau cei din ” off”). Si atunci greselile flagrante , inacceptabile , inadmisibile , impardonabile , imposibile , innnnn la puterea n 1 transmise la TOATE televizuinele ( am zis bine , credeţi-mă , televizuinele ) par nişte mici ofense aduse … bietei limbi romane , care dacă ar putea striga , cred ca s-ar auzi pana in … Brazilia ( era sa zic Argentina , dar mă abtin , ” apropritarul” blogului ştie de ce …). Emisiunile fără greşeli de limba cred ca sunt numarate pe degetele de la o mana din păcate . E o nebunie , e o Gomora a limbii romane , fir’ ar sa fie … de n’ ar mai fi . Si atunci mă intreb nauc(it) : ” La ce bun poetii ?”, la ce bun sa mai citim ” Cuvant împreuna despre rostirea romaneasca ” sau ” Realitatea in cuvânt si cuvântul in realitate”??? Când se ajunge , din considerente mai mult sau mai putin meschine sa se trunchieze pana si Imnul National , atunci cred , in pesimismul care mă caracterizează , e adevărat , ca suntem eminamente si invariabil PIERDUTI . Dimpreuna cu ” Patria lui Nichita ” care e LIMBA ROMANA …

  8. Văduva Septembrie 8, 2011 la 9:40 pm #

    Sa cititi , dacă puteţi , ” Limba stramba a televiziunilor „( Cezar Paul-Badescu ) si ” Razboiul nevazut ” de A. Plesu din Dilema Veche din 8092011 .

Lasă un răspuns

vanilla

lovely damned teenage years

ZurliuBlog

"Trăiesc vremi de nebunie, dar, ca să le-nfrunt, îmi spun: Voi trăi cum mi se cere!... D-aia-s uneori... nebun.."--Goethe

Robson Cezar

"My work exists as an expression of "dar um jeitihno" - the Brazilian notion of "finding a way". For me, art is a means of survival."

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, verbe în strungi şi versuri…

J.J. Anderson's Blog

Thoughts from the author of Trailer Park Juggernauts

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Trubadur prin Avalon

Mi-aș dori ca într-o zi sufletele noastre să se privească de atât de aproape încât atunci când vom clipi să le atingem cu genele.

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

Drumurile lui Spetcu

Blog de om umblat

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 19-year-old wallflower

CritDicks.com

A precariously critical, humorous take on life’s interactions with food and drink!

Descopera misterele naturii

Discover the mysteries of nature

Tassles Of Intertwined Emotions

Poetry, Quotes & Random Thoughts

dan moldovan

blog de poze

find the details

Interiors news and finishing touches for homes

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Imperfect Beauty

"Do what you like and like what you do ! Imperfection is a part of beauty !" - Rocsee

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!

Comunităţi de Prieteni: "Toţi pentru unul, unul pentru toţi"

Communities Of Friends - All For One & One For All

Condamnat la prietenie!

Caci mor traind...

Ami

Don`t believe in stories, believe in what yo can do!

Doina Soltan

"Cele mai frumoase locuri prin care am umblat au fost sufletele oamenilor pe care i-am iubit." Irina Binder

Compendiu de istorie și diplomație

“Vrei să admiri un om? Privește-l din îndepărtare…” - Adrian Sereș -

infinitdegânduri

Loneliness ends with love.

Gheorghe Cuciureanu

În fond despre ştiinţă

prietendevremerea

O vorba buna

…touch my sound…

Where sound can be touched, felt and seen.

Ivano Mingotti

Pagina ufficiale autore

Gheorghe BREGA

Deputat în Parlamentul Republicii Moldova

andreibotnari.wordpress.com/

Andrei Botnari. Photography and travel blog

Capitalism pe pâine

Fondator si director: Mihai Giurgea

PoliteiaWorld

Quis custodiet ipsos custodes?

Cafeaua de dimineata

Cuvinte dintr-o ceașca de cafea

Anghel

A great WordPress.com site

SECRETELE SĂNĂTĂȚII ȘI FRUMUSEȚII CU MARIA BOTNARU

Nu poți cumpăra timpul, dragostea și sănătatea cu toți banii lumii

Folclor muzical românesc

„Cântă, măi frate române, pe graiul și limba ta și lasă cele străine ei de a și le cânta!” - Anton Pann

