Un joc mai vechi… Veux-tu que je te dise?

10 Iul

Azi ar fi trebuit să fac ordine. Punctum! Săptămâna trecută a fost nebună de felul ei (deşi fericită: am revăzut pe cineva de care mi-a fost foarte dor!) Hm, nebună ca şi altele. Aveam nevoie de  puţină ordine în plus. Eu. Mai mult eu, decât acest mic spaţiu umplut cu ce vrei şi cu ce nu vrei (să vezi). Dar n-a fost să fie. Jocul a început pe net (bineînţeles!). Zilele trecute, frunzărind blogurile pe care le mai citesc din când în când, am dat de o melodie (de Jacques Brel) pe care o îndrăgisem demult. Am răspuns cu o altă melodie, cântată de Dalida, un omagiu pentru colegul său de suflet (vezi postarea anterioară)…

Azi, m-am surprins enumerând melodiile lui J.B. la care face referire cântecul lui Dalida (Ca să vezi, nu m-am vindecat!, mi-am zis… În studenţie îmi făcusem un fel de tabiet: să „vânez”, în orele de răgaz (pe atunci suficient de multe),  în operele literare sau artistice, simbolurile  care făceau referire la opera sau la detaliile biografice ale altor artişti.  N-aţi încercat? Este mai mult decât amuzant, e o plăcere să decoperi, prin ceaţa metaforei, acele poduri aruncate peste secole, dar şi punţile suspendate, adeseori aproape imperceptibile, dintre spiritele cele mai strălucitoare pe care le-a văzut omenirea). Descoperisem acest efect, ce s-ar putea compara cu o contopire sau atingere a aurei mai multor persoane, mai cu seamă la romantici (probabil, pentru că era perioada/zona literară pe care am studiat-o cu mai multă atenţie)…

* * *

Adică, azi m-am jucat, în loc să lucrez. Nu face nimic, mâine e Duminică, iar Dumnezeu se va bucura, vâzându-mă că lucrez (nu mă-ntrebaţi de ce, este evident!)…  :)

* * *

Piesa cântată de Dalida este construită pe princpiul „Matrioşka”: îndărătul fiecărei metafore stă câte o piesă de răsunet din repetoriul lui Brel, iar cântecele lui Brel sunt ele însele nişte metafore mai complexe. Refrenul, spre exemplu, face referire la asta:

 * * *

Titlul este inspirat de două melodii excepţionale:

Il pleut…

şi o alta, pe care am dat-o deja, în comentariile la postarea pecedentă: Bruxelles.

* * *

Să întrerupem acest joc,  pentru că… nu m-am plictisit, dar articolele nu mai arată bine în pagină, dacă au prea multe filme… Voi continua la comentarii…

 

 

 

 

7 Răspunsuri to “Un joc mai vechi… Veux-tu que je te dise?”

  1. Argentina Gribincea Iulie 10, 2010 la 8:51 pm #

    * * *

    Alte simboluri şi metafore le „descoperi”, ascultând prima strofă:

    Il pleut sur Bruxelles
    Paroles et Musique: M.Jouveaux, J.Barnel 1981
    © Polygram / Barclay / Orlando Production

    Y a Jeff qui fait la gueule
    Assis sur le trottoir
    Depuis qu’il est tout seul
    Il est pas beau à voir
    Y a aussi la Mathilde
    Qu’est jamais revenue
    Y a aussi la Mathilde
    Qui ne reviendra plus
    Et puis y a la Frida qui n’a aimé que lui
    Chez ces gens-là, on est jamais parti

    Mais lui il s’en fout bien
    Mais lui il dort tranquille
    Il n’a besoin de rien
    Il a trouvé son île
    Une île de soleil et de vagues de ciel
    Et il pleut sur Bruxelles

    Jeff…

    Mathilde…

    Et puis et puis
    Et puis y a Frida
    Qui est belle comme un soleil
    Et qui m’aime pareil
    Que moi j’aime Frida
    Même qu’on se dit souvent
    Qu’on aura une maison
    Avec des tas de fenêtres
    Avec presque pas de murs
    Et qu’on vivra dedans
    Et qu’il fera bon y être
    Et que si c’est pas sûr
    C’est quand même peut-être
    Parce que les autres veulent pas
    Parce que les autres veulent pas
    Les autres ils disent comme ça
    Qu’elle est trop belle pour moi
    Que je suis tout juste bon
    A égorger les chats
    J’ai jamais tué de chats
    Ou alors y a longtemps
    Ou bien j’ai oublié

  2. szaszsebespaul Iulie 10, 2010 la 8:56 pm #

    E frumoasa muzica franceza

  3. Vaduva Laurentiu Marian Iulie 13, 2010 la 10:57 pm #

    Jocul acesta , de care povestiti in a doua parte a comentariului , este una dintre placerile RAFINATE ale vieţii ( nu numai cea literară )… Eu l-am încercat si descoperit tot in tineretea mea ( tinea oarecum si de un teribilism datorat vârstei si dorintei de cunoaştere , uneori ca scop in sine ) cu privire la opera dramatica a lui L. Blaga( nu mai ţin minte exact dar cred ca era vorba de panteismul lui Blaga , intruchipat , in ” Mesterul Manole , de personajul numit Bogomil [ de aici si ” erezia ” numita bogomilism, vezi Numele Trandafirului , cu discuţiile pe care numai U.Eco , le putea ” concepe”] si o alta situaţie similară din ” Un fluture pe lampa „- mitul creatorului intruchipat de Manole Crudu , sculptorul …) Sa-mi fie cu iertaciune , sunt înaintat in vârsta si memoria nu prea mă mai ajuta … ASA a început JOCUL acesta la mine… Mai târziu a fost mult mai captivant , prin introducerea in ” ecuatia ” jocului a poeziilor lui Nichita ( poezie versus poezie , poezie versus proza lui Nichita )… Mai in urma , apogeul a fost atins pentru mine cu regasirea , in cuprinsul acestu joc sublim dar solicitant , a ideilor , firelor ” nevazute ” din Heidegger , ( a propos , aflatul -la-îndemână heideggerian ” are ” ceva , lato sensu , din panteismul lucrurilor , trecând prin acel ” Deus ex machina ” al Evului Mediu ), Noica si , normal , G. Liiceanu …Sunt franturi de fericire , indescriptibile , aproape mistice , ( cei ce le-au încercat ” ştiu” la ce mă refer ) care vin o data cu confirmarea lor ( in mintea noastră , prin legături sau intr-un text citit ulterior , care arată ca si altcineva a găsit …” Firul Ariadnei „… Am spus ca sunt rafinate , pentru ca socot ca chiar sunt , cu buna credinţă , dar si solicitante , fiind uneori nevoie de o ” dibuire ” a lor prin indelungi lecturi si mai ales prin aplecare de bijutier , asupra acestor lecturi … Sunt sublime si mai ales prin faptul ca nu exista neaparat o ” metoda ” in sens cartezian , totul vine ” ca si cum „, sunt aproape stari de gratie , asemănătoare ( cred) cu trairile mistice ( crestine sau , mai ales orientale )… Ca sa generalizez putin , ” jocul ” acesta are un profund caracter occidental , ( culminand cu acel ” crede , după ce ai cercetat, bineinteles , fiind vorba de lucruri umaniste sau stiintifice , in nici un caz tinand de credinţă , care doar se ” reveleaza”)…si mai ales modern ( jocul acesta , ca si sahul oarecum ( înainte de descoperirea ordinatorului), va fi ” actual” tot atâta timp cât va fi si omenirea ; in plus , nu va fi afectat de ordinator sau de ” Google”, e prea complex … Plastic poate fi asemuit cât de cât cu mersul pe nisipuri miscatoare ( vezi Papillon), sau cu revelarea hirtiei foto in laboratorul foto …Felicitări pentru joc , stimata G.A., sunteţi remarcabila ( in toate sensurile).

    • Argentina Gribincea Iulie 14, 2010 la 11:53 am #

      Mulţumesc, Laurenţiu.

      Bine, jocul meu este/era puţin altul. Nu luam în considerare motivele comune, miturile etc. Nici simplele coincidenţe. (Cu atât mai puţin cazurile de plagiat sau pastişele). Era vorba doar de acele trimiteri, intenţionate, către opera sau biografia altui artist.

  4. Vaduva Laurentiu Marian Iulie 13, 2010 la 11:46 pm #

    Ce întâmplare „a fiintei mele” , cum spune poetul ; exact după ce am scris primul comentariu pe blogul domniei-voastre , ” zapand” pe telecomanda , am dat pe TCM de un film celebru , ” Podurile din Madison County „; in lipsa de altceva mai bun am rămas pe acest program urmarind filmul a nu ştiu câta oară ; tocmai pentru ca l-am urmărit atât de mult , am reuşit sa mă concentrez mai bine la replicile actorilor si mi ” s-a revelat ” o legătura : este vorba de ” replica ” – Imi dai te rog untul ?” pe care Francesca ( alias M.Streep ) i-o adresează iubitului ei , fotograful … Aceeaşi replica am întâlnit-o cu ani in urma , in filmul ” Ultimul tango la Paris ” rostita , in nişte ” circumstante ” regizorale si scenografice de marele M. Brando : Imi dai te rog untul ?! Si cine spunea ca m-a lăsat memoria ?! Iata ce înseamnă frumusetea jocului si repetitivitatea vizionarii aceluiasi film …

Lasă un răspuns

vanilla

lovely damned teenage years

ZurliuBlog

"Trăiesc vremi de nebunie, dar, ca să le-nfrunt, îmi spun: Voi trăi cum mi se cere!... D-aia-s uneori... nebun.."--Goethe

Robson Cezar

"My work exists as an expression of "dar um jeitihno" - the Brazilian notion of "finding a way". For me, art is a means of survival."

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, verbe în strungi şi versuri…

J.J. Anderson's Blog

Thoughts from the author of Trailer Park Juggernauts

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Trubadur prin Avalon

Mi-aș dori ca într-o zi sufletele noastre să se privească de atât de aproape încât atunci când vom clipi să le atingem cu genele.

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

Drumurile lui Spetcu

Blog de om umblat

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 19-year-old wallflower

CritDicks.com

A precariously critical, humorous take on life’s interactions with food and drink!

Descopera misterele naturii

Discover the mysteries of nature

Tassles Of Intertwined Emotions

Poetry, Quotes & Random Thoughts

dan moldovan

blog de poze

find the details

Interiors news and finishing touches for homes

Blog de multe parale

„Nu voi fi un om obişnuit, pentru că am dreptul să fiu extraordinar.” Peter O Toole

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Imperfect Beauty

"Do what you like and like what you do ! Imperfection is a part of beauty !" - Rocsee

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!

Comunităţi de Prieteni: "Toţi pentru unul, unul pentru toţi"

Communities Of Friends - All For One & One For All

Condamnat la prietenie!

Caci mor traind...

Ami

Don`t believe in stories, believe in what yo can do!

Doina Soltan

"Cele mai frumoase locuri prin care am umblat au fost sufletele oamenilor pe care i-am iubit." Irina Binder

Compendiu de istorie și diplomație

“Vrei să admiri un om? Privește-l din îndepărtare…” - Adrian Sereș -

infinitdegânduri

Loneliness ends with love.

Gheorghe Cuciureanu

În fond despre ştiinţă

prietendevremerea

O vorba buna

…touch my sound…

Where sound can be touched, felt and seen.

Ivano Mingotti

Pagina ufficiale autore

Gheorghe BREGA

Deputat în Parlamentul Republicii Moldova

Andrei Botnari. Photography and travel blog

Capitalism pe pâine

Fondator si director: Mihai Giurgea

PoliteiaWorld

Quis custodiet ipsos custodes?

Cafeaua de dimineata

Cuvinte dintr-o ceașca de cafea

Anghel

A great WordPress.com site

SECRETELE SĂNĂTĂȚII ȘI FRUMUSEȚII CU MARIA BOTNARU

Nu poți cumpăra timpul, dragostea și sănătatea cu toți banii lumii

Folclor muzical românesc

„Cântă, măi frate române, pe graiul și limba ta și lasă cele străine ei de a și le cânta!” - Anton Pann

