Adevăruri irefutabile, exprimate cu inocență

23 Mar

Fără a fi mari specialiști în futurologie, copiii, alteori chiar și animăluțele de casă pot servi ca argumente privind atitudinea electoratului și a tendințelor din societate. Adevărurile cele mai amare pentru politicieni se exprimă adesea în forme dintre cele mai nevinovate. Uneori, parcă un regizor nevăzut produce veritabile opere de artă și le distribuie printre zilele posomorâte ale ”muritorilor de rând”: acele scenete-metafore prin care viața bate filmul, mici parabole în care se refugiază o întreagă filosofie, esențială, a cotidianului…

Astă vară, am pus pe Blog un filmuleț foarte nostim, preluat de pe Unimedia: o fetiță acordând un mic interviu, probabil unei ziariste, iar pe planul al doilea, niște băieței cam de acceași vârstă, care strigă ”Jos comuniștii!”, ca și cum s-ar afla la un miting în PMAN. Respectivul clip se găsește și azi pe YouTube:

De câte ori revăd acest film, îmi aduc aminte de un caz relatat de un coleg. Prietenii lui, care prin 1988-89 nu pierdeau niciun miting de protest, aveau și un papagal. În timpul unei petreceri, papagalul i-a uimit pe invitați cu talentul său anticomunist: la un moment, dat, pasărea a început a striga, imitând vocile celor doi copii ai gazdei: Jos mafia! Jos mafia! Era, în mod sigur, timpul schimbărilor, altfel am fi urmărit o reflecție în oglinda realității sovietice a cunoscutei comedii a lui Eldar Riazanov, în care niște papagali fac obiectul unei serioase anchete polițienești, din cauza replicilor ofensatoare la adresa familiei țarului, pe care le-au învățat de la un… papagal-revoluționar.

Pe timpul URSS, țăranii protestau contra regimului, poreclindu-și câinii sau porcii cu numele ”conducătorilor iubiți” (am auzit despre câini pe care îi chema Ivan Ivanovici (în onoarea Tov. Prim secretar de partid I.I.Bodiul), de exemplu, sau despre porcușori Leonid Ilici (în cinstea lui Brejnev). Bunica avea o purcică,  pe care o dezmierda Mășuța. Am îndrăznit să-i spun că Mașa este o formă diminutivă (în onomastica rusă) de la frumosul, biblicul, Maria, și că nu era potrivit pentru un anumal, dar bunica era de altă părere. Da, mi-a răspuns, Maria este un nume frumos, dar Mașa nu! Pentru urechea bunicuței, Mașa/Mășuța suna mai degrabă ca o poreclă, ce se potrivea mănușă pentru ființa vesel grohăitoare și rozalie din coteț…

Concluzia? Dacă faci parte din clasa politică și te afli la guvernare, și ajungi să fii contestat prin metafore de acest gen: inedite și, la prima vedere, aproape inocente, e semn că trebuie să-ți faci bagajele și să te cam retragi în opoziție, pentru că, din punct de vedere electoral, ți-a cântat… cucu… adică papagalul: Jos mafia!

11 Răspunsuri to “Adevăruri irefutabile, exprimate cu inocență”

  1. erasmen Martie 24, 2010 la 12:43 am #

    asa-zisa inconstienta a copiilor e dezarmanta. imi place filmuletul. ca si textul.

  2. argribincea Martie 24, 2010 la 8:14 am #

    Mie îmi place mai mult filmulețul și faptul că treci pe aici, decât textul (dar m-am grăbit să zic și eu ce aveam de zis…)…🙂

    Regret că nu eram „pe-acasă”, atunci când ai intrat… Tocmai trecusem printr-o gară (virtuală, of course), unde se întâmpla ceva tragic: un personaj ratase ultima sa șansă de a se dezvolta… și, deh!, eram cam supărată (sau derutată)…

    P.S. Apropo, azi dimineață te-am căutat în Gară, dar nu mai erai. Și nici Gara. Cu ce-ați plecat?🙂

    P.P.S. Da… acum a reapărut: http://erasmen.wordpress.com/2010/03/24/gara-2/
    Minune?🙂

    • erasmen Martie 24, 2010 la 1:51 pm #

      pai daca nu ar fi fost mesajul tau, gara nu ar mai fi reaparut:)asa ca ai facut o minune. imi place chestia cu ratarea ultimei sanse de a se dezvolta. da, cred ca asta se intampla cand starnesti stihiile, maniile (mâniile). si cam intotdeauna la mijloc e o femeie (ba eva, ba elena, ba o domnisoara cu parul rosu etc; ei, glumesc, vina nu e chiar a femeilor, ci mai degraba ar trebui cautata in prostia de gen masculin; sau,mai bine spus,in pripeala tipic masculina). dar si clasa politica ar trebui sa fie atenta la vremi, la semne (asta cu numele animalelor e tare de tot), la stihiile starnite, nu se stie cand va intra un tren in gara!
      PS am recitit textul cu gara si am gasit o forma de plural ratata. nu voi mai reciti acel text, mi-e teama ca voi mai da peste nu stiu ce! dar cred ca asta e savoarea lui. mesajul concorda cu forma!sau invers🙂

      • erasmen Martie 24, 2010 la 2:03 pm #

        nu m-am tinut de cuvant. am recitit textul. si din nou am gasit o chestie care tine de logica. batranul care se tinea de tricoul tanarului lovindu-l in acelasi timp. doamne, cum naiba facea aceste doua lucruri in acelasi timp, nu stiu! tot ce stiu e ca in capul meu el le facea! scuze pentru revenire🙂

        • argribincea Martie 24, 2010 la 2:29 pm #

          Am recitit, dar deja reușiseși să corectezi… Eu n-am văzut nimic alogic în gesticulația bătrânului, se putea ține cu o mână de tricou, iar cu alta să lovească, putea face mișcări incoerente (situația dicta, de fapt, mișcări și acțiuni absurde)… Înțeleg preocuparea ta de a da cât mai multă credibilitate textului (și acțiunii). E dreptul tău și procedezi după cum simți (dacă simți că trebuie să redactezi, înseamnă că asta vei face, indiferent de ceea ce îți vor sugera eventualii cititori – aici tu ești regizorul principal și cuvântul tău e lege!) :)…

      • argri Martie 24, 2010 la 2:22 pm #

        Îmi pare bine că am contribuit la restabilirea Gării. Sunt o adeptă ferventă a stabilității!🙂

        Am reținut și reproșul cu privire la Femeie ca impediment în calea evoluției masculine…🙂 Vorba vine: când doi se ceartă, de vină e cel mai deștept…

        Ai dreptate în ce privește clasa politică, deși, parcă n-ar trebui să fie mereu cea luată prin surprindere, ar trebui să mai și țină minte ”mersul trenurilor”… Din păcate, nu știu cum se face că iarna vine întotdeauna pe neașteptate și… ”iarna nu-i ca vara”…🙂

      • Argentina Gribincea Martie 24, 2010 la 3:47 pm #

        Arpopo, despre obiceiul cetățenilor fostei URSS de a-și numi câinii sau porcii în cinstea șefilor de partid s-a mai scris și s-a vorbit, la un moment dat. Era, în mod clar, o formă de protest…

  3. Argentina Gribincea Martie 24, 2010 la 3:53 pm #

    …și ca să nu zici că nu te înțeleg, atunci când revii asupra unei bucăți, să știi că, recitind și eu postarea mea, am descoperit o greșeală, repetată!, ca și cum intenționat… și eram sigură că n-am lăsat greșeli: am recitit de multe ori trextul și am fost foarte atentă.

  4. erasmen Martie 24, 2010 la 10:08 pm #

    si pentru ca m-am luat ba cu una, ba cu alta, am uitat ce era mai important. iti multumesc mult de tot pentru link!

  5. Argentina Gribincea Martie 24, 2010 la 11:15 pm #

    E plăcerea mea, Erasmen.

    Link-ul se cerea postat, pentru că trâmbițasem deja despre dispariția suspectă a Gării… Neobișnuit e faptul că toată ziua mea de azi a fost, într-un fel sau altul, dominată de imaginile din Gara ta. Asta zic și eu performanță!🙂

  6. Argentina Gribincea Martie 28, 2010 la 7:23 pm #

    Apropo de forme de protest mai… inedite, trebuie menționată celebra măgăriță-actriță a lui Anatol Mătăsaru, care a fost, la un moment dat, arestată de poliția lui Papuc, din motive politice (protestase contra regimului, îmbrăcată în haine de polițist).

    Aseară am aflat și alte detalii despre această vedetă: o cheamă Natașa, este orginară de pe undeva din Condrița (sursa: JurnalTV), adică a fost și vecină cu V.Voronin…🙂

Lasă un răspuns

vanilla

lovely damned teenage years

ZurliuBlog

"Trăiesc vremi de nebunie, dar, ca să le-nfrunt, îmi spun: Voi trăi cum mi se cere!... D-aia-s uneori... nebun.."--Goethe

Robson Cezar

"My work exists as an expression of "dar um jeitihno" - the Brazilian notion of "finding a way". For me, art is a means of survival."

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, verbe în strungi şi versuri…

J.J. Anderson's Blog

Thoughts from the author of Trailer Park Juggernauts

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Trubadur prin Avalon

Mi-aș dori ca într-o zi sufletele noastre să se privească de atât de aproape încât atunci când vom clipi să le atingem cu genele.

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

Drumurile lui Spetcu

Blog de om umblat

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 19-year-old wallflower

CritDicks.com

A precariously critical, humorous take on life’s interactions with food and drink!

Descopera misterele naturii

Discover the mysteries of nature

Tassles Of Intertwined Emotions

Poetry, Quotes & Random Thoughts

dan moldovan

blog de poze

find the details

Interiors news and finishing touches for homes

Blog de multe parale

„Nu voi fi un om obişnuit, pentru că am dreptul să fiu extraordinar.” Peter O Toole

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Imperfect Beauty

"Do what you like and like what you do ! Imperfection is a part of beauty !" - Rocsee

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!

Comunităţi de Prieteni: "Toţi pentru unul, unul pentru toţi"

Communities Of Friends - All For One & One For All

Condamnat la prietenie!

Caci mor traind...

Ami

Don`t believe in stories, believe in what yo can do!

Doina Soltan

"Cele mai frumoase locuri prin care am umblat au fost sufletele oamenilor pe care i-am iubit." Irina Binder

Compendiu de istorie și diplomație

“Vrei să admiri un om? Privește-l din îndepărtare…” - Adrian Sereș -

infinitdegânduri

Loneliness ends with love.

Gheorghe Cuciureanu

În fond despre ştiinţă

prietendevremerea

O vorba buna

…touch my sound…

Where sound can be touched, felt and seen.

Ivano Mingotti

Pagina ufficiale autore

Gheorghe BREGA

Deputat în Parlamentul Republicii Moldova

Andrei Botnari. Photography and travel blog

Capitalism pe pâine

Fondator si director: Mihai Giurgea

PoliteiaWorld

Quis custodiet ipsos custodes?

Cafeaua de dimineata

Cuvinte dintr-o ceașca de cafea

Anghel

A great WordPress.com site

SECRETELE SĂNĂTĂȚII ȘI FRUMUSEȚII CU MARIA BOTNARU

Nu poți cumpăra timpul, dragostea și sănătatea cu toți banii lumii

Folclor muzical românesc

„Cântă, măi frate române, pe graiul și limba ta și lasă cele străine ei de a și le cânta!” - Anton Pann

