Ce vor românii basarabeni

6 Dec

În turul doi al alegerilor prezidenţiale din România românii basarabeni au ieşit într-un număr şi mai mare la vot, comparativ cu primul tur de scrutin. Spre deosebire de alte dăţi, când se temeau să se exprime, azi mulţi dintre ei spun deschis ce aşteptări au şi pentru ce optează…

Un reportaj de la sectia de votare din Bălţi: http://www.jurnaltv.md/ro/news/37920/

11 Răspunsuri to “Ce vor românii basarabeni”

  1. argribincea Decembrie 6, 2009 la 8:34 pm #

    Românii de pretudindeni votează: http://www.flickr.com/photos/maeromania/

  2. Sunday-Rose Decembrie 9, 2009 la 3:23 pm #

    Frunzarind unele bloguri am dat peste un articol, care mi s-a parut ca are legatura cu cele relatate mai sus. Posibil sa-l fi citit si tu,Argentina, totusi voi incerca sa dau „paste” aici, daca nu-mi reuseste ti-l trimit pe mail,ma intereseaza parerea ta la acest capitol.
    „Mai jos veţi citi ceva ce vreau să supun unei mici dezbateri. Moldoveni, cei care sunteţi în România, români, cei care cunoaşteţi basarabeni stabiliţi în România, dar şi voi, moldovenii care vreţi să veniţi în România, ce părere aveţi despre ceea ce scrie mai jos. Important, textul nu-mi aparţine! L-am pescuit de undeva, probabil unii dintre voi se vor prinde de unde. Nu impun nicio regulă. Am nevoie de părerea voastră. Eu o să mi-o expun pe a mea mai târziu. Mai întâi voi. Chiar e adevărat ce scrie mai jos? Chiar aşa e?”(…)

    * Notă: este vorba de un articol publicat pe blogul lui Vitalie Cojocari.

    • Argentina Gribincea Decembrie 9, 2009 la 11:50 pm #

      Dragă Sunday-Rose, cu regret, nu pot lăsa aici un text străin, al cărui autor îl şi cunosc, de altfel, dar fără să menţionez autorul – asta ar fi contrar „metichetei”, dar, mai grav ar fi o încălcare a drepturilor de autor…🙂 Iată de ce am îndrăznit să înlocuiesc textul copiat de tine cu două link-uri. Ai luat acest text de pe Blogul lui Vitalie Cojocari, probabil. Sau de pe http://www.unimedia.md.

      Vitalie Cojocari a copiat însă acest text din Moldova Suverană, – apropo, un ziar pe care eu prefer nici să nu-l prea iau în seamă, pentru că practică dezinformarea – în calitate de politică editorială. Totuşi, pentru că întrebarea vine de la tine, o să-l comentez neapărat…🙂

  3. Sunday-Rose Decembrie 10, 2009 la 10:12 am #

    De la bun inceput am avut intentia sa-ti trimit articolul pe mail,insa stiind ca comentariile pe blogul tau mai intai trec un fel de „cenzura” l-am postat aici pentu tine doar, n-am intentionat sa violez drepturile de autor ale lui Cojocari V.,cu atat mai mault ca articolul nu-i apartine. Ma intereseaza parerea ta referitor la postare, vorba proverbului „pana nu-i foc nu iese fum”.Eu sunt romanca cu sufletul numai( am depus actele-in regula- pt cetatenia inca in 2005!!!deocamdata fara raspuns) evident nu pot vizita RO doar in cazul ca am viza, pentru a obtine viza trebuie sa fac coada la consulat,la drept vorbind nu sunt tentata doar in cazul daca as avea necesitatea dar numai pentru dorinta de a ma plimba prin Bucuresti – nu, si nu deacea ca ma sperie coada dar de faptul ca uite pentru a-ti vizita tara (asa consideram noi ROMANIA MARE, e si tara noastra) trebuie sa dovedesti ca albul e alb si negrul e negru si cu tot soiul de documente, intrebari de tipul: scopul vizitei etc., n-am nici un scop bine determinat, si atunci te privesc cu neincredere (nu cumva vreai sa te strecori in Italia sau Portugalia…???) Nu, nu vreau, am Schenghen, apropos, vreau sa-mi vizitez fratele. Aveti rude in RO? Nu, nu am, orice roman imi este frate (suna cam straniu pentru oficialii de pe la ambasade,consulate, ei sunt asa mai pragmatici ). Tu fiind romanca cu trupul si sufletul si cu pasaportul banuesc in Romania am vrut sa stiu ce crezi tu despre integrarea moldovenilor in RO???(fara a ne referi la nici o sursa sau blog). Fiindca am inceput acesta discutie, hai sa te mai intreb ceva referitor la relatarea ta, am urmarit reportajul jurnalului TV despre dorinta unor balteni de a se uni cu Patria mama, tu crezi in cele spuse de ei? Nu ma refer la sinceritatea lor si nici nu vreau sa-i numesc ipocriti, pentru ca nu par a fi, dar stiu ei oare despre ce vorbesc? Isi dau bine seama de cele spuse,sau au zis-o odata cu schimbarea puterii, adica merg in pas cu ea(apropo am ramas iarasi fara o putere bine determinata).

    • Argentina Gribincea Decembrie 10, 2009 la 12:22 pm #

      Mulţumesc, Sunday-Rose, pentru explcicaţii. Dacă am înteşes corect, este bine că am dat link-urile respective – e mai uşor de discutat, ştiind exact cine a scris şi din ce context venea acel… text).🙂

      Apropo de cenzură, pe blogul meu comentariile nu intră, decât cu aprobarea mea. Am explicat de ce am ales acest mod de administrare. Nu e pentru că nu-mi place să fiu contrazisă, ci pentru că am (am avut, cel puţin) şi o serie de comentatori care nu înţelegeau că acesta e un blog public, accesibil tuturor, unde mai intră şi minori, care nu trebuie să citească orice tâmpenie… Altfel, sunt destule forumuri – pentru cei care preferă să-şi piardă timpul, vorbind murdar sau făcând publicitate unor site-uri dubioase, de exemplu… Nu văd de ce ar trebui ca Blogul meu, care a fost conceput ca un jurnal personal, să pună la dispoziţie şi mai mult spaţi pentru astfel de mesaje (refulări, defulări, mesaje de ură, xenofobie etc)… Altfel, ideile, sentimentele pe care cititorii blogului meu şi le exprimă (mai ales dacă acestea sunt impulsionate de lectura acestui blog) mă bucură enorm de mult! Cred că înţelegi acest lucru, orice autor se bucură de „ecourile” pe care le trezeşte prin ceea ce scrie. Este ca şi sentimentul actorului care, la sfârşit, face o reverinţă în faţa spectatorilor…🙂

      In ceea ce priveşte problema pe care ai readus-o în discuţie, Sunday-Rose: mai întâi, să spun că da, este foarte dureros ceea ce spui. Şi eu simt la fel, atunci când ma gândesc la semnificaţia simbolică a acestor vize pentru românii care vin „de acasă – acasă”, vorba poetului. Apropo şi de poezia Doruri de Prut, de altfel…

      Dar cred că înţelegi şi tu că aceste vize sunt o formalitate impusă prin statutul de membru al UE al României. Suntem un singur popor, dar suntem două state (pentru că aşa a vrut istoria sau pentru că aşa am vrut noi, cei din stânga Prutului – asta e discutabil…). Şi dincolo de vinovaţii (externi şi interni) ai acestei anomalii, normalitatea impune necesitatea de a reglementa procedura de trecere a frontierei. Mai ales că ca la Nistru avem o situaţie explozibilă şi un teritoriu a cărui securitate nu o garantează nimeni. Pentru a avea o „frontieră europeană”, adică transparentă, cu România, noi, cei din R.Moldova, în condiţiile în care am „optat” pentru statutul de „suveranitate şi independenţă”, trebuie să facem dovada că putem asigura securitatea frontierelor cu Ucraina. Deocamdată, noi NU putem garanta acest lucru, din mai multe motive, primul fiind ingerinţa militară a Rusiei pe teritoriul nostru… Deci… povestea e lungă şi tristă…

      2. Nu pun la îndoială sinceritatea celor intervievaţi în emisunea despre care tocmai vorbeai, nici sinceritatea românilor basarabeni care vor unirea – în general. Sunt sigură că dacă se făcea unirea în 89-90, nimeni nu ar fi contestat acest sentiment – este unul legitim, firesc, logic, din toate punctele de vedere. În acei ani, în virtutea faptului că făceam cercetări folclorice, am auzit această dorinţă formulată în sute, mii de feluri de către ţăranii noştri: şi la sud, şi la nord, şi în Bucovina ucraineană (n-am reuşit să ajung doar în sudul Ucrainei şi în Transnistria, în rest, Basarabia am colindat-o toată – deci ştiu despre ce vorbesc, iar înregistrările respective sunt în arhivă, pot fi oricând ascultate – te sigur că acele expediţii folclorice au fost o adevărate şcoală sentimentală pentru mine, de la acei oameni, care, prin felul de a se purta şi de a gândi, parcă vroiau să „multiplice” sau să „prlungească” imaginea bunicilor mei, am învîţat că îţi poţi iubi Patria – frumos, profund: prin fapte, prin gesturi neostentative, prin tăcere chiar (depinde numai CE şi CUM taci), cu eleganţă, fără stridenţe, şi fără să aştepţi să fii „premiat” pentru atitudinea ta)…

      La fel, cunosc şi azi persoane care îşi susţin deschis unionismul (apropo, unii dintre ei chiar scriu despre acest sentiment :)…) Ceea ce nu pot spune, pentru că nu am date statistice, este câte procente constituie acei care ar vota unirea acum – de exemplu. Nişte sondaje în acest sens s-au făcut, prin anii 92-93, dar nu au fost date publicităţii, pentru că relevau o cifră „incomodă”, adică „nepermis de mare” – în favoarea unionismului românesc. Colegul care îmi povestea toate astea şi care spunea că a participat la organizarea acelui sondaj nu a explicat de ce nu a publicat cifrele obţinute, a făcut doar nişte mutre, pe care le puteai interpreta în orice fel…). Mi s-a spus doar că ar fi fost o cifră „scandalos de mare” de adepţi ai unirii. Chiar şi unii minoritari (inclusiv ruşi) ar fi votat, cică, atunci, unirea. Câţi, câte procente să fi fost? 20, 30, 50? Habar n-am. Cert e că acest sentiment (unionismul) există şi este firesc, natural să existe, atâta timp cât avem o limbă şi o cultură comună, aspiraţii europene comune etc. Dimpotrivă, lipsa unor manifestări unioniste ar însemna că acest sentiment este cenzurat, reprimat, ca pe timpurile URSS. Altfel, aceste sondaje sunt discutabile şi pentru că problema unirii Basarabiei (sau chiar a RM) cu România nu s-a pus niciodată la modul serios, şi nici nu s-a discutat în plan naţional – cred că nu a existat un interes al claselor politice de pe ambele maluri ale Prutului de a iniţia o astfel de dezbatere. Iar lucrul acesta nu s-a întâmplat, pentru că premisele unui atare eveniment (unirea) nu au existat şi nu există. Dimpotrivă, în cazul în care unionismul ar ajunge la cote care ar deranja Rusia, există pericolul invadării spaţiului dintre Prut şi Nistru de „trupele pacificatoare” din Transnistria, despre care ştim foarte bine că sunt, de fapt, aceeaşi armată rusă, dar cu pretenţia că nu are alte interese în zonă, decât bunăstarea noastra.🙂 Există şi mărturia unor oficiali ruşi că războiul de pe Nistru a fost opera Rusiei, care astfel a dorit să prevină Unirea cu România.

      Deci, azi, ca şi în perioada „podurilor de flori”, putem vorbi despre unire doar în plan sentimental. Un ţăran din Basarabia, român, şi conştient de românitatea sa, dar care a învăţat „lecţiile istoriei”, mai ales ale istoriei staliniste, nu se va aventura să-şi exprime entuziasmul cu privire la Unire – în aceste condiţii. Va fi cel puţin prudent, sceptic sau reticent. Mai mult, cred că va căuta să-şi reprime propriul românism, din nevoia, naturală, de a conferi coerenţă atitudinii sale. Ei, pe acest comportament, pe acest tip de reacţie a ţăranului nostru se bazează politica românofobă a autorităţilor (de până acum) de la Chişinău. Şi, bineînţeles, pe urmările politicilor de deznaţionalizare din perioada sovietică – dar asta ar fi un alt subiect de discuţie…

      Sunday-Rose, nu ştiu dacă ţi-am răspuns la întrebări. Cred că, mai degrabă, am lansat altele, fără să clarific prea multe…😉 Şi, sigur, ar mai fi unele detalii demne de comentat…

      Problema e că eu încă nu am posibilitatea de a mă conecta la Internet, orcând şi pe cât timp doresc, astfel încât să pot administra bine (şi echitabil faţă de vizitatori) acest Blog (ştiu că demult promit să rezolv această problemă, dar deocamdată nu am putut schimba nimic în acest sens). Fapt pentru care trebuie să-mi cer scuze de la toţi cei cu care corespondez. Şi să încerc să intru mai des pe aici. Am încercat mai multe variante, inlcusiv să intru de pe telefonul mobil, dar de pe mobil poţi răspunde doar la întrebările foarte simple, care nu necesită documentare, argumentare laborioasă etc.

      Toate gândurile bune! Sigur că o să revin şi cu alte comentarii. Problemele pe care le-ai adus în discuţie mă dor şi pe mine, să ştii…

    • Argentina Gribincea Decembrie 10, 2009 la 1:13 pm #

      Apropo de cererea ta pentru cetăţenie, ai încercat să faci o cerere de urgentare? Ar trebui să funcţioneze. Multă lume procedează aşa.

      Apropo, şi eu am depus cererea mai târziu, pentru că în anii 90 era ilegal să ai două cetăţenii, iar eu mai aveam încă speranţa că se va produce unirea şi că vom deveni cetăţeni români cu toţii, reîntregind şi pământurile Ţării…

      Cât priveşte faptul că nu avem „o putere bine determinată”, te referi probabil la faptul că nu s-au găsit cele 8 voturi pentru Preşedintele Lupu?🙂 Pe mine nu ma deranjează Ghimpele-Preşedinte, deocamdată. Atâta timp cât are cine îndeplini fucnţia respectivă, nu văd de ce ar fi o problemă interimatul. Sigur, asta înseamnă că trebuie rezolvată problema: ori alegeri anticipate, ori modificarea Constituţiei. Dar nu în grabă, aşa cum vor comuniştii, că nu dau turcii. Şi chiar dacă ar da turcii, şi în acest caz, tot mai bine ar fi ca la preşedinţie să fie un Ghimpe, decât vreo pasăre mare şi neagră, doamne fereşte…🙂

  4. Sunday-Rose Decembrie 10, 2009 la 1:26 pm #

    Merci, Argentina. Asta si am avut in vedere prin „cenzura”,adica acordul tau la orice comentariu, e normal, am fost sigura ca ai citit articolul si ca nu-l vei posta (l-am copiat doar pentru a-ti reaminti despre ce e vorba). Bine,chestia cu unirea e cunoscuta de noi toti si faptul ca puterile mari decid – o stim cu totii. Vroiam doar sa spun ca multi oameni merg cu torentul fara sa-si dea bine seama despre ce vorbesc…

    Nu aduc invinuiri RO pentru impunerea vizelor cetatenilor MD, fiind membri ai UE se supun si ei normelor,insa procedura ar putea fi simplificata.

    Mai departe,nu mi-ai raspuns la intrebare (mai fac o mica paranteza, nu ne referim nici la un blog,nici la un site), fiindca ai abordat problema unirii aceasta la randul ei impune nemijlocit integrarea. Cum crezi ca se vor integra cei intervievati? Sunt oameni simpli si vorbesc o limba simpla, diferita de cea a romanilor, gandesc un pic altfel (totusi influenta straina a lasat amprenta). Crezi ca ne va fi usor sa ne integram, ne vor primi fratii nostri ca egali sau vom fi tratati ca cetateni de „maina a doua”? Pana la unire va mai curge ceva apa pe Prut, intre timp revenim la realitate: cum te simti tu in RO?

  5. Sunday-Rose Decembrie 10, 2009 la 1:37 pm #

    Nici pe mine nu ma deranjeaza Ghimpu, dar starea asta provizorie e deranjanta si am simtit-o pe piela mea trecand vama la aeroport, nu voi da detalii, apoi oamenii se vor inhiba din nou, asteptand schimbarea.

    Cat priveste cetatenia, nu am incercat sa fac o cerere de urgenta, dar iti spun si stie toata lumea ca daca intervii cu ceva atunci trebuie sa ai pe „cineva” care te-ar „promova” etc.,cel putin asa era prin 2005, nu sunt sigura ca s-au schimbat lucrurile, am mai mentionat la tine pe blog ca vreau sa fiu cetetean neconditionat, e dreptul meu pentru ca strabunii mei si parintii mei s-au nascut pe acest pamant si vreau doar sa-mi redobandesc ceea ce mi s-a luat odata – e firesc,dovezile au fost documentate si prezentate, ma doare mult birocratia de care dau dovada functionarii, sa nu mai pomenesc si de mita pe care o iau.

  6. Argentina Gribincea Decembrie 10, 2009 la 2:09 pm #

    Dragă Sunday-Rose, am mai spus, sunt conştientă de faptul că n-am răspuns la mai multe întrebări. Motivul nu e că nu aş vrea să răspund, ci că aş avea nevoie de mai mult timp pentru asta. Din păcate, timpul „de calculator” îmi este foarte limitat zilele astea. Dar o să încerc să răspund, pe măsura posibilităţilor, la toate întrebările tale – pentru că aşa se cade, dar şi pentru că aceleaşi întrebări mă frământă şi pe mine.

    Deocamdată să spun doar că eu n-am avut niciodată probleme de integrare în România. Sigur, depinde cum înţelege fiecare noţiunea de „integrare”. Este imposibil să te înţelegi bine cu toţi sau să fii pe placul tuturor. Important e să nu te simţi respins, discriminat etc. Nesimţiţi vei găsi destui şi pe un mal, şi pe altul al Prutului. Nu cred că e întâmpltor faptul că nivelul/gradul de nesimţire scade, cu cât mergi mai spre Vest, unde toleranţa (adică indulgenţa faţă de ceea ce este „altfel”) se datorează şi educaţiei, culturii civice neviciată de comunism, dar şi gradului mai înalt de siguranţă socială generală, spre deosebire de insecuritatea şi sărăcia din ţările mai estice… Dar asta trebuie exemplificat, argumentat – aşa nu merge, cu generalităţi, pentru că dă imrpesia de tendenţiozitate. De aceea mă voi opri, deocamdată, urmând să continuu, pe acelaşi subiect, ceva mai târziu…

    P.S. Ce ai în vedere prin „inhibarea”, pe motiv că nu a fost ales Lupu? Crezi că lumea are nevoie să ştie că un preşedinte cu funcţii depline, ales de Parlament, îi va face pe oameni să se simtă mai în siguranţă în vreun fel? Sau ideea era că unii fincţionari manifestă nesupunere civică, din cauză că simt/consideră că noua putere nu are destulă legitimitate? Mulţumesc.

  7. Argentina Gribincea Decembrie 10, 2009 la 2:17 pm #

    P.S. Te rog să-mi aduci aminte să revenim la problema cu urgentarea cererii de cetăţenie (este un act legal şi chiar funcţionează). Altfel, eu ştiu că există multe probleme. Când o să am mai mult timp, o să şi scriu despre unele dintre ele -cele care m-au surprins în mod neplăcut şi pe mine. Dar, spre deosebire de 2005, lucrurile s-au mai schimbat, în mod sigur…

  8. Sunday-Rose Decembrie 10, 2009 la 2:56 pm #

    S-o spun asa mai pe sleau nu sunt deloc o „fana” a lui Lupu, dar dintre doua rele trebuie ales unul, razboiul politic continua, oamenii sunt frustrati,pierd increderea, devin nepasatori… perioada de tranzitie e dureroasa oriunde, iar ea la noi cam dureaza.

    Da, am in vedere functionarii, care intr-adevar s-au obraznicit, indraznesc sa postez o zicala ruseasca care descrie situatia foarte bine:”komu voina-komu mat’ rodna”. Daca stii echivalentul in romana, mi-l spui si mie.Toate bune

Lasă un răspuns

vanilla

lovely damned teenage years

ZurliuBlog

"Trăiesc vremi de nebunie, dar, ca să le-nfrunt, îmi spun: Voi trăi cum mi se cere!... D-aia-s uneori... nebun.."--Goethe

Robson Cezar

"My work exists as an expression of "dar um jeitihno" - the Brazilian notion of "finding a way". For me, art is a means of survival."

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, verbe în strungi şi versuri…

J.J. Anderson's Blog

Thoughts from the author of Trailer Park Juggernauts

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Trubadur prin Avalon

Mi-aș dori ca într-o zi sufletele noastre să se privească de atât de aproape încât atunci când vom clipi să le atingem cu genele.

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

Drumurile lui Spetcu

Blog de om umblat

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 19-year-old wallflower

CritDicks.com

A precariously critical, humorous take on life’s interactions with food and drink!

Descopera misterele naturii

Discover the mysteries of nature

Tassles Of Intertwined Emotions

Poetry, Quotes & Random Thoughts

dan moldovan

blog de poze

find the details

Interiors news and finishing touches for homes

Blog de multe parale

„Nu voi fi un om obişnuit, pentru că am dreptul să fiu extraordinar.” Peter O Toole

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Imperfect Beauty

"Do what you like and like what you do ! Imperfection is a part of beauty !" - Rocsee

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!

Comunităţi de Prieteni: "Toţi pentru unul, unul pentru toţi"

Communities Of Friends - All For One & One For All

Condamnat la prietenie!

Caci mor traind...

Ami

Don`t believe in stories, believe in what yo can do!

Doina Soltan

"Cele mai frumoase locuri prin care am umblat au fost sufletele oamenilor pe care i-am iubit." Irina Binder

Compendiu de istorie și diplomație

“Vrei să admiri un om? Privește-l din îndepărtare…” - Adrian Sereș -

infinitdegânduri

Loneliness ends with love.

Gheorghe Cuciureanu

În fond despre ştiinţă

prietendevremerea

O vorba buna

…touch my sound…

Where sound can be touched, felt and seen.

Ivano Mingotti

Pagina ufficiale autore

Gheorghe BREGA

Deputat în Parlamentul Republicii Moldova

Andrei Botnari. Photography and travel blog

Capitalism pe pâine

Fondator si director: Mihai Giurgea

PoliteiaWorld

Quis custodiet ipsos custodes?

Cafeaua de dimineata

Cuvinte dintr-o ceașca de cafea

Anghel

A great WordPress.com site

SECRETELE SĂNĂTĂȚII ȘI FRUMUSEȚII CU MARIA BOTNARU

Nu poți cumpăra timpul, dragostea și sănătatea cu toți banii lumii

Folclor muzical românesc

„Cântă, măi frate române, pe graiul și limba ta și lasă cele străine ei de a și le cânta!” - Anton Pann

