Mihai Eminescu, Popor primitor şi tolerant

4 Iul

Articol reactualizat.

Am discutat recent cu cineva, care nu credea că Eminescu ar fi spus că suntem români. De asemenea, urmăresc discuțiile pe teme identitare, observând, adesea, că acest articol este ignorat cu bună știință de cei care contestă românismul basarabenilor – e un mod de a-l confisca pe Eminescu și a-l converti la ”moldo-statalism”. Mare greșeală! Iată articolul în care Eminescu zice că suntem români și punctum.

Constatam mai înainte de toate ca româniinu sunt nicairi colonisti, venituri, oamenii nimanui, ci pretutindenea unde locuiesc sunt autohtoni, populatie nepomenit de veche, mai veche decât toti conlocuitorii lor. Caci daca astazi se mai iveste câte un neamt singular care cauta sa ne aduca de preste Dunare, nu mai întrebam ce zice un asemenea om, ci ce voieste el. Nici mai este astazi cestiunea originei noastre, abstragând de la împrejurarea ca o asemenea interesanta cestiune nu este de nici o importanta. Daci sau romani, romani sau daci: e indiferent, suntem români si punctum. (subl. – A.G.)

Nimeni n-are sa ne-nvete ce-am fost sau ce-am trebui sa fim; voim sa fim ceea ce suntem – români. (subl. – A.G.) A mai discuta asupra acestui punct sau a crede ca frica de rusi ne-ar ademeni sa ne facem nemti sau vice-versa sau, cum cred ungurii, ca de frica acestor doi ne-am putea gasi flatati sa ne contopim cu natia maghiara, toate acestea sunt iluzii de scoala; limba si nationalitatea româneasca vor pieri deodata cu românul material, cu stingerea prin moarte si fara urmasi a noastra, nu prin desnationalizare si renegatiune.

A persecuta nationalitatea noastra nu însemneaza însa a o stinge, ci numai a ne vexa si a ne învenina împotriva persecutorilor. S-apoi ni se pare ca nici un neam de pe fata pamântului nu are mai mult drept sa ceara respectarea sa decât tocmai românul, pentru ca nimene nu este mai tolerant decât dânsul. Singure tarile românesti sunt acelea în care din vremi stravechi fiecare au avut voie sa se închine la orice d-zeu au vroit si sa vorbeasca ce limba i-au placut. Nu se va gasi o tara în care sa nu se fi încercat de a face prozeliti din conlocuitorii de alta lege ori de alta limba; hughenotii în Franta, maurii în Spania, polonii fata cu rutenii, ungurii cu românii – toti au încercat a câstiga pentru cercul lor de idei populatiile conlocuitoare si aceasta prin presiune, cu de-a sila; românul priveste c-un stoicism neschimbat biserica catolica, atât de veche în Moldova, si nu i-a venit în minte sa sileasca pe catolici de a deveni orientali; lipovenii fug din Rusia si traiesc nesuparati în cultul lor pe pamântul românesc, apoi armenii, calvinii, protestantii, evreii, toti sunt fata si pot spune daca guvernele românesti au oprit vro biserica sau vro scoala armeneasca, protestanta sau evreiasca. Nici una.

Ni se pare deci ca pe pamânturile noastre stramosesti, pe care nimene nu le stapâneste jure belli, am avea dreptul sa cerem sa ni se respecte limba si biserica, precum le-am respectat-o noi tuturor.

(Curierul de Iasi, noiembrie 1876, reprodus din volumul Tudor Nedelcea, Eminescu istoricul, Fundatia „Scrisul Românesc”, 1998)

Sursa: Magazin istoric

Links: visteria.ro

 Același articol și în: Basarabia literară.

6 Răspunsuri to “Mihai Eminescu, Popor primitor şi tolerant”

  1. livia Iulie 7, 2009 la 11:34 pm #

    draga mea, am disparut ca magarul in ceata..am avut o sesiune grea cu 9 examene mari si late…si acuma sorb cu nesat paginutele scrise de tine in timpul cat am lipsit din peisaj..azi noapte intre 4:30 si 5 si ceva ma uitam la stirile din republica md si auzeam cum era ridicat in slavi partidul comunist si cum va scoate el md din criza, ptr ca ei nu au numai planul dar si solutia….whatever…nenea ala scapa cuvinte de legatura rusesti…era ca si cum m-as fi uitat la un film de groaza..mi-a pierit si cheful de ceai si am lasat cana pe noptiera…ca de..eu beau ceaiuri rusesti aromate gustoase si simteam as aun gust amar care imi perfora capul.

    cum ai tu asa curaj sa scrii pe net cuvintele pe care le scrii? s-au potolit nebunii si la noi, s-a uitat…nu mai vbesc oamenii in autobuze, nu mai auzim la stiri nimic. vroiam sa merg acolo, dar nu am timp sa alerg inca ptr viza. pe caldurile alea mari as fi baut o baltika rece…

    rasfoiesc caietele din liceu de istorie uneori ptr ca mi-e dor de anii aia si ramane in fata ochilor imaginea profesorului inversunat de nedreptatile istoriei…si ce folos…m-am deznadajduit si eu. nu mai sunt oameni ca la ’48…nu se mai nasc bratieni, kogalniceni, se nasc lepre care conduc Romania si joaca sah in timpul serviciului cand noi murim de foame…nici focul nu poate sterge rusinea pe care o traim.poate o meritam, e secolul nostru, ei sunt cei ce ne conduc si noi tacem, rabdam, nu schimbam…
    ma intreb..nu ii doare aerul pe care il respira? nu le e greu capul de atata prostie?…draga mea…iarta-ma absenta..ma intorc acuma la savurat articolele tale…numai bine!!

    • Argentina Gribincea Iulie 7, 2009 la 11:55 pm #

      Dragă Livia, mulțumesc tare mult pentru că mi-ai dat de știre. Mă tot întrebam unde ai dispărut și dacă ești bine, vroiam chiar să-ti trimit un e-mail, dar, pentru că și eu am avut diverse probleme, dificultăți cu Internetul, am lăsat acest lucru pentru ceva mai târziu, când voi reveni la București. Acum mă bucur să aud că ai dat gata examenele (ce timpuri tinere și fericite! sper că profiți cât poți de mult de frumusețea lor)…

      Cât privește Moldova1, îți înțeleg sentimentele. Mă întrebi cum de scriu ceeea ce scriu. Păi, cel puțin, să spun ce cred, dacă nu pot înlocui un întreg sistem democratic… S-ar cere aici o societate civilă bine organizată, puternică și experimentată. Dar de unde să o iei, dacă noi… abia învățăm să stăm copăcel?..🙂

      Pe scurt, repet că mă bucur enorm de mult că mi-ai scris (m-aș bucura să-i ”revăd” și pe ceilalți, pe Sunday-Rose, Laurențiu, Horia, Lioara și alții – se vede că și ei au examene complicate de susținut…🙂 )… Abia aștept să citesc părerile, comentariile tale!..

    • Argentina Gribincea Iulie 8, 2009 la 12:17 am #

      Apropo de cuvinte de legătură, replica ta mi-a amintit de un tip, care ocupa un post important și vorbea cu foarte multe înjurături (în proporție de 1 bucată înjurătură la 2-3 cuvinte publicabile). L-am auzit vorbind astfel chiar în prezența unor invitați străini, diplomați etc. Am întrebat un coleg de ce nu se autocenzurează tipul, oare e atât de greu să te abții, dacă știi că nu e locul pentru astfel de ”discursuri”? Și colegul mi-a lămurit: ”păi sunt cuvinte de legătură, ele completează sensul frazei!” Adevărul e că nu prea aveau ce completa…🙂

      P.S. Mi-e teamă că ai dreptate, că suntem altfel decât strămoșii nosștri și decât ar trebui să fim. Totuși, nu avem dreptul să desperăm, ar fi păcat să ne ratăm șansele, așa, simplu, din desperare…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Petru Creţia despre “ultimul chip” al lui Eminescu (via Gogea’s Blog) « Argentina Gribincea's Blog - Iunie 15, 2010

    […] Unul dintre articolele cele mai citate ale lui Eminescu… […]

  2. Pe sub tei electorali… « Argentina Gribincea's Blog - Iunie 15, 2011

    […] celei mai laconice și mai tranșante declarații de românism din istoria literaturii noastre: Suntem români și punctum!… Așa, deci, câte un simbol național per campanie […]

  3. Eminescu, Cel care ne (re)unește « GriArg - Ianuarie 15, 2013

    […] pe noi, românii de pretutindeni, sub steaua românismului (și nu doar prin celebra-i frază „Suntem români și punctum!”), ci chiar prin dispitele pe care le inspiră și azi, ca și acum un […]

Lasă un răspuns

vanilla

lovely damned teenage years

ZurliuBlog

"Trăiesc vremi de nebunie, dar, ca să le-nfrunt, îmi spun: Voi trăi cum mi se cere!... D-aia-s uneori... nebun.."--Goethe

Robson Cezar

"My work exists as an expression of "dar um jeitihno" - the Brazilian notion of "finding a way". For me, art is a means of survival."

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, verbe în strungi şi versuri…

J.J. Anderson's Blog

Thoughts from the author of Trailer Park Juggernauts

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Trubadur prin Avalon

Mi-aș dori ca într-o zi sufletele noastre să se privească de atât de aproape încât atunci când vom clipi să le atingem cu genele.

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

Drumurile lui Spetcu

Blog de om umblat

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 19-year-old wallflower

CritDicks.com

A precariously critical, humorous take on life’s interactions with food and drink!

Descopera misterele naturii

Discover the mysteries of nature

Tassles Of Intertwined Emotions

Poetry, Quotes & Random Thoughts

dan moldovan

blog de poze

find the details

Interiors news and finishing touches for homes

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Imperfect Beauty

"Do what you like and like what you do ! Imperfection is a part of beauty !" - Rocsee

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!

Comunităţi de Prieteni: "Toţi pentru unul, unul pentru toţi"

Communities Of Friends - All For One & One For All

Condamnat la prietenie!

Caci mor traind...

Ami

Don`t believe in stories, believe in what yo can do!

Doina Soltan

"Cele mai frumoase locuri prin care am umblat au fost sufletele oamenilor pe care i-am iubit." Irina Binder

Compendiu de istorie și diplomație

“Vrei să admiri un om? Privește-l din îndepărtare…” - Adrian Sereș -

infinitdegânduri

Loneliness ends with love.

Gheorghe Cuciureanu

În fond despre ştiinţă

prietendevremerea

O vorba buna

…touch my sound…

Where sound can be touched, felt and seen.

Ivano Mingotti

Pagina ufficiale autore

Gheorghe BREGA

Deputat în Parlamentul Republicii Moldova

andreibotnari.wordpress.com/

Andrei Botnari. Photography and travel blog

Capitalism pe pâine

Fondator si director: Mihai Giurgea

PoliteiaWorld

Quis custodiet ipsos custodes?

Cafeaua de dimineata

Cuvinte dintr-o ceașca de cafea

Anghel

A great WordPress.com site

SECRETELE SĂNĂTĂȚII ȘI FRUMUSEȚII CU MARIA BOTNARU

Nu poți cumpăra timpul, dragostea și sănătatea cu toți banii lumii

Folclor muzical românesc

„Cântă, măi frate române, pe graiul și limba ta și lasă cele străine ei de a și le cânta!” - Anton Pann

