Argumente contra “remanierilor” cursului de istorie

22 Mar

Istorie şi logică marxist-leninistă sau câteva aspecte ale discuţiei provocată de introducerea noilor manuale de istorie în şcoală

 

 

Argentina Gribincea,

pentru FLUX

 

Într-o emisiune radiofonică vicepresedintele Asociaţiei Istoricilor din Republica Moldova Ion Negrei a amintit audienţei că unul dintre “argumentele” adepţilor aşa-numitului curs de “istorie integrată” (care nu este altceva decât istoria sovietică reactualizată si, desigur, imprevizibilă, după bunul obicei totalitarist) era, nici mai mult, nici mai puţin, criza transnistreană. Conform opiniei unor “istorici” de la noi, are dreptate Tiraspolul (şi, implicit Rusia), atunci când ne învinuieşte de declanşarea diferendului transnistrean (ideea aceasta se regăseşte şi în recentul manual de istorie, în ciuda faptului că ea contravine atât Declaraţiei de Independenţă a Republicii Moldova, cât şi Constituţiei). În opinia aceloraşi “istorici”, era destul să se renunţe la cursul de Istorie a Românilor, ca liderii transnitreni să renunţe la cererile lor impertinente, iar Rusia să-şi retragă armata staţionată ilegal pe teritoriul Republicii Moldova.

 

Dincolo de caracterul iraţional al acestui “argument” (e ca şi cum i-ai cere omului să se dezică de părinţi, pentru a-i restitui un lucru care îi aparţine de drept),  iată că a venit momentul adevărului. Cursul de “istorie integrată” este introdus forţat în şcolile din Basarabia, şi exact în acest timp Rusia mai organizează un “referendum” menit să legitimeze formaţiunea statală ilegală de pe malul stâng al Nistrului. Realitatea este necruţătoare cu adepţii ideologiei staliniste a moldovenismului: nu se grăbeşte nimeni să se “unească” cu “stataliştii”, în ciuda faptului că până şi noul lor manual de istorie dă câştig de cauză minciunilor promovate de autorităţile de la Tiraspol cu privire la “vina” Chişinăului oficial în declanşarea războiului din 1992. De menţionat îndărătnicia cu care autorităţile de la Chişinău continuă să se autoamăgească în privinţa intenţiei Rusiei de a “ceda” în faţa orgoliilor lor de lideri politici regionali obedienţi faţă de Moscova.  În ciuda experienţei guvernelor anterioare, care au eşuat lamentabil cu această tactică. E simplu:  dacă tu, ca lider politic de la Chişinău, dai dreptate Rusiei, atunci când vorbim despre esenţa problemei (cauza conflictului transnistrean), atunci de ce te-ai mai supăra şi pe puţină agresiune armată din partea Rusiei? Tu ai “agresat-o” primul (ai şi recunoscut asta în manualul de istorie pe care îl dai să-l citească şi copiilor tăi!), deci, rabd-o, cu armată cu tot, pe teritoriul tău. Cu alte cuvinte, dacă e aşa cum zic domnii autori de manuale “integrate”, şi “Chişinăul oficial” nu are niciun drept asupra Transnistriei, înseamnă că Guvernul, cel care a comandat şi distribuit manualele “integrate”, minte cu neruşinare, atunci când  promite “reintregirea teritorială a Republicii Moldova”. Sau poate e şi mai grav? Poate că este certat în mod ireconciliabil cu logica. 

 

În altă emisiune (“În profunzime”, cu Lorena Bogza, PROtv, din 25.09.2006) dedicată aceluiaşi subiect o funcţionară a Ministerului Educaţiei (Galina Gavriliţă) recunoaşte că profesorilor de istorie li se cere să utilizeze în mod obligatoriu noul manual la orele de curs. Doamna Gavriliţă mai recunoaşte că a fost remunerată în calitate de autor al unui manual de istorie “integrată”, dar nu vede nicio incompatibilitate între calitatea sa de autor de manuale cu poziţia de funcţionară a Ministerului Educaţiei şi Tineretului, care impune elevilor şi profesorilor propria creaţie. Din nou, probleme cu logica. Observ că nici funcţionarii ministerului, nici guvernanţii noştri, în general, n-au prea studiat-o (probabil din cauza asta ei nu văd necesitatea predării logicii în şcoală?).

 

Explicaţiile doamnei Gavriliţă n-au făcut decât să amplifice misterul profund în care s-a derulat “afacerea” “istorie integrată”. Mai cu seamă trezeşte nedumerire felul în care au fost folosite fondurile prevăzute pentru editarea unor manuale care acum se dovedesc inutile: manualele au fost elaborate conform unei concepţii revoluţionare (curs integrat de istorie), dar pe care autorii nici măcar n-au respectat-o în totalitate (de exemplu, manualele nu conţin acele “surse documentare”, absolut necesare,  după cum cer recomandările CE). Tot ce a putut explica doamna Gavriliţă e că autorii au fost “protejaţi”, fapt pentru care opinia publică n-a ştiut până acum cine sunt ei. Mă întreb de ce era nevoie să fie protejaţi şi de cine? Şi cui foloseşte atâta mister într-o chestiune atât de banală, cum este editarea unor manuale şcolare? Probabil, unei guvernări care, în virtutea inerţiei, vede în şcoală un instrument de propagandă ieftină, şi nu o instituţie serioasă, unde se face Carte. Concluzia care se impune e că actuala guvernare nu face decât sa reia practica de tristă amintire a “agrarienilor”, care s-au ocupat mai mult de “ideologia statală” a “ţarişoarei noastre”, decât de reforme, şi care ştim bine unde au ajuns.

 

Prezent la aceeaşi emisiune a Lorenei Bogza, Sergiu Nazaria, unul dintre autorii noului manual de “istroie integrată”,  a recunoscut cu  nonşalanţă că elevii şi profesorii boicotează noul manual, dar că nu se ştie din ce cauză. Probabil, domnul Nazaria nu citeşte presa, pentru că profesorii de istorie au explicat destul de bine argumentat că manualul scris de dumnealui este agramat, “are un conţinut învechit”, exprimă o “concepţie ideologizată, antinaţională şi antiromânească” (vezi articolele pe această temă  din Flux, Jurnal de Chişinău, Timpul, Literatura şi Arta, Ziarul de Gardă, Ziua ş.a.).

 

E intersant faptul că S. Nazaria, atunci când se confruntă cu diverşi oponenţi,  are grijă să-i ia apărarea lui Victor Stepaniuc, pe care îl citează în manualul său, considerându-l reprezentant al concepţiei “moldo-stataliste”. Dl Nazaria o fi crezând că termenul de “moldo-statalism” este mai onorabil decât cel de “moldovenism primitiv”, dar se înşeală. Termenul (corect e etatism, nu “statalism”) este mai degrabă unul peiorativ. E adevărat că moldovenismul este o ideologie etatistă, în estenţă. Etatistă, deci antidemocratică, dar şi separatistă, xenofobă (în special românofobă) şi rasistă, după cum se poate demonstra (şi s-a şi demonstrat în repetate ranâduri), făcând trimitere la divesre articole semnate de adepţii acestei “teorii”, fie cei din perioada stalinsită, fie cei din prezent. Aşadar, promovând “moldo-statalismul”, camuflat între copertele noului manual de “istorie integrată”, Guvernul speră să ne integreze în UE. Ideologia moldovenistă (sau, cum o numeşte domnul Nazaraia, “moldo-statalismul”), în oricare dintre variantele existente, ajunge, prin logica sa,  la extremism (pentru că ea a fost inventată ca să justifice crimele comise de sovietici în Basarabia), şi la revendicări teritoriale (în virtutea ideilor sale revanşarde şi revizioniste). Cu asemenea ideologie nu ne primeşte nimeni în UE. Nemaivorbind de faptul că orice fel de “ideologie statală” contravine art.5 (alineatul 2) din Constituţia Republicii Moldova.

 

Alt aspect. O elevă bine documentată îl întreabă pe dl Nazaria ce e cu citatul din Pan Halippa (utilizând metoda celebră a falsificatorilor sovietici (ruperea frazelor din context), Sergiu Nazaria a plasat în calitate de motto o frază a lui Pan Halippa, în care acesta reproşa Guvernului de atunci dezinteresul faţă de românii basarabeni). Răspunsul domnului Nazaria a fost pe măsura “educaţiei istorice” de care a beneficiat în şcoala sovietică: “Dacă nu sunteţi de acord cu spusele lui Halippa, vă rog să vă adresaţi lui Halippa!”. Apropo, nu suntem împotriva “spuselor lui Halippa”,  care avea tot dreptul să ceară de la Guvernul României mai multă atenţie faţă de necesitaţile românilor basarabeni, pentru că asta înseamnă democtatie: să ai dreptul să critici Guvernul, fără ca acesta sa te învinuiască de “antistatalism”. Dacă domnul Nazaria are ceva de obiectat în privinţa ideii însăşi ca cei pe care el îi consideră “moldoveni, dar nu români” să se considere şi români, şi moldoveni, atunci să se adreseze, de exemplu, operei lui Alexe Mateevici (care ne-a considerat, fără niciun echivoc, români). Sau a lui Grigore Ureche, Varlaam, Dosoftei, Cantemir, Alecsandri, Creangă, Eminescu, B.P.Haşdeu, Negruzzi  etc.

 

Şi, pentru că se tot vorbeşte despre acest misterios Centru al Inovaţiilor Educaţionale, din care fac parte funcţionari guvernamentali, iar “isprăvile” acestor funcţionari au trezit destulă nemulţumire în rândul elevilor şi profesorilor, cred că ar fi bine ca “Organizaţia Obştească” numită Centrul Inovaţiilor Educaţionale să demisioneze de la Ministerul Educaţiei şi Tineretului sau invers, Minsterul Educaţiei să-şi retragă super-inventivii colaboratori din ONG Centrul Inovaţiilor Educaţionale. Totodată, ar fi bine ca autorii noilor manuale de istorie, concepute greşit, să plătească din buzunarul propriu reeditarea unor manuale de Istorie a Românilor. Pentru ca, înainte de a experimenta tot felul de “inovaţii educaţionale”, avem nevoie de cursul Istoria Românilor, pentru a contracara efectele politicii de sovietizare şi de deznaţionalizare la care am fost supuşi în urma pactului Ribbentrop-Molotov. Lucru pe care domni (pardon, tovarăşi) ca Nazaria sau Stepaniuc nu au cum să-l înţeleagă, pentru că ei au învăţat din manuale de felul celor pe care le (re)produc ei înşişi acum şi ni le impun, la fel, prin metode învăţate de la sovietici. Procesul de dezintegrare spirituală, iniţiat de Stalin, trebuie să se oprească aici. Iar dacă Guvernul, dintr-un motiv sau altul, nu este în stare sa înţeleagă acest lucru simplu, care este necesitatea recuperării valorilor noastre culturale şi istorice reprimate de stalinişti, atunci, cu siguranţă, nu Istoria e cea care trebuie remaniată, ci Guvernul.

 

(articol apărut, iniţial, în Flux)

Anunțuri

Un răspuns to “Argumente contra “remanierilor” cursului de istorie”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pactul Hitler-Stalin « Argentina Gribincea's Blog - August 23, 2009

    […] Argumente contra ”remanierilor” cursului de istorie […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

vanilla

lovely damned teenage years

ZurliuBlog

"Trăiesc vremi de nebunie, dar, ca să le-nfrunt, îmi spun: Voi trăi cum mi se cere!... D-aia-s uneori... nebun.."--Goethe

Robson Cezar

"My work exists as an expression of "dar um jeitihno" - the Brazilian notion of "finding a way". For me, art is a means of survival."

CR3W

It's just G.

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, verbe în strungi şi versuri…

J.J. Anderson's Blog

Someday, what follows will be referred to as “his early works.”

Cafeaua de dimineață

Cuvinte dintr-o ceașcă de cafea

Trubadur prin Avalon

Mi-aș dori ca într-o zi sufletele noastre să se privească de atât de aproape încât atunci când vom clipi să le atingem cu genele.

Гастрономия - просто вкусно

Человек есть то, что он ест.

Drumurile lui Spetcu

Blog de om umblat

II SI CAMASI STILIZATE

Pasiune pentru frumos si traditie

papillon de nuit

On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux.

a dweller's confessions

confessions by a 20-year-old wallflower

CritDicks.com

A precariously critical, humorous take on life’s interactions with food and drink!

Descopera misterele naturii

Discover the mysteries of nature

Tassles Of Intertwined Emotions

Poetry, Quotes & Random Thoughts

dan moldovan

blog de poze

find the details

Interiors news and finishing touches for homes

Doru Braia

Talk Soc

A Dose A Day

Inspirations for Nurses (and non-nurses)

A.D. Martin

writing - novels - film - television - video games - other stuff

Saltarosgarden

A garden of my dreams coming to live!

Comunităţi de Prieteni: "Toţi pentru unul, unul pentru toţi"

Communities Of Friends - All For One & One For All

Condamnat la prietenie!

Caci mor traind...

Ami

Don`t believe in stories, believe in what yo can do!

Doina Soltan

"Cele mai frumoase locuri prin care am umblat au fost sufletele oamenilor pe care i-am iubit." Irina Binder

Compendiu de istorie și diplomație

“Vrei să admiri un om? Privește-l din îndepărtare…” - Adrian Sereș -

infinitdegânduri

Loneliness ends with love.

Gheorghe Cuciureanu

În fond despre ştiinţă

prietendevremerea

O vorba buna

…touch my sound…

Where sound can be touched, felt and seen.

Ivano Mingotti

Pagina ufficiale autore

Gheorghe BREGA

Deputat în Parlamentul Republicii Moldova

andreibotnari.wordpress.com/

Andrei Botnari. Photography and travel blog

PoliteiaWorld

Quis custodiet ipsos custodes?

Cafeaua de dimineata

Cuvinte dintr-o ceașca de cafea

Anghel

A great WordPress.com site

SECRETELE SĂNĂTĂȚII ȘI FRUMUSEȚII CU MARIA BOTNARU

Nu poți cumpăra timpul, dragostea și sănătatea cu toți banii lumii

Folclor muzical românesc

„Cântă, măi frate române, pe graiul și limba ta și lasă cele străine ei de a și le cânta!” - Anton Pann

Elena Tănăsescu

Put a little magic in your life

Viva la vida

despre muzica

%d blogeri au apreciat asta: